نماد سایت متخصص زنان سقز

عمل سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم

نمونه برداری رحم چیست

عمل سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم

عمل سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم چیست؟

عمل سرکلاژ یا دوختن دهانه رحم در سقز

به علت پیشگیری از زایمان زودرس در خانم هایی که دارای دهانه رحم ضعیف یا به عامه،

نارسایی دهانه رحم هستند (به این دلیل که دهانه رحم کوتاه شده یا ممکن است خیلی زود باز شود)،

بعضی اوقات عمل سرکلاژ انجام می شود. عمل جراحی سرکلاژ در حاملگی خانوم ها جهت پیشگیری از تغییرات اولیه دهانه رحم (سرویکس) در زنان باردار انجام می گیرد،

بنابراین محتمل است دوختن دهانه رحم از زایمان زودرس جلوگیری به عمل آورد. بسته بودن دهانه رحم موجب می شود که جنین تا هفته سی و هفت تا سی و هشت بارداری در داخل رحم مادر باقی بماند.

عمل دوختن دهانه رحم در سقز

از طریق واژن (سرکلاژ ترانس واژینال) و یا از طریق شکمی (سرکلاژ ترانس ابدومینال) صورت میگیرد.

انواع سرکلاژ:

روش مک دونالد: رایج ترین شیوه سرکلاژ در بارداری، شیوه مک دونالد است که قبل از هفته پانزدهم بارداری صورت می گیرد و در هفته سی و هفتم بارداری، بخیه سرکلاژ بر می گردد. در شیوه مک دونالد، بخیه هایی را از بیرون دور دهانه رحم می زنند تا دهانه رحم بسته گردد.

شیرودکار: در این شیوه دهانه رحم از داخل دوخته می شود. این شیوه در قیاس با شیوه سنتی مک دونالد سخت تر است، اما باور بر این است که به سبب عمیق تر بودن بخیه ها، خطرات حین بارداری کاهش می گردد.

سرکلاژ شیرودکار یک شیوه همیشگی است و در بارداری های بعدی نیز تاثیر دارد. به خاطر وجود این بخیه ها، بیشتر زایمان ها به صورت سزارین انجام می شود.

سرکلاژ شکمی: در این نوع از سرکلاژ، بخش بالایی سرویکس دوخته می شود. سرکلاژ شکمی یک شیوه همیشگی است و فقط در مواردی انجام می گردد که دیگر روش های سرکلاژ قابل استفاده نباشند.

معمولا در صورت موفق نبودن دیگر روش های سرکلاژ، سرکلاژ شکمی انجام می شود. 

چرا عمل سرکلاژ انجام می شود؟

بنابراین اگر دهانه رحم به سبب فشار موجود در زمان بارداری باز شود، می توان از عمل سرکلاژ استفاده کرد.

نارسایی دهانه رحم به دلیل موارد زیر ایجاد می شود:

• پیشینه سقط جنین در سه ماه دوم بارداری؛

• بیوپسی مخروطی قبلی یا شیوه LEEP؛

• آسیب سرویکس به خاطر سقط جنین.

چه زمانی عمل سرکلاژ انجام می شود؟

بهترین زمان برای دوختن دهانه رحم یا عمل سرکلاژ در سقز 

در سه ماه دوم بارداری و قبل از هفته پانزدهم بارداری می باشد. در صورت کوتاه یا باز شدن دیر زمان سرویکس، محتمل است سرکلاژ تا قبل از هفته بیست و چهارم بارداری انجام شود. در صورتی یک بارداری با سرکلاژ انجام شود، احیانا در بارداری های بعدی نیز سرکلاژ انجام خواهد شد.

درمان جایگزین عمل سرکلاژ چیست؟

اگر در پایان بارداری تغییراتی در سرویکس صورت گیرد (قیفی شکل شدن دهانه رحم) و یا دهانه رحم به مقدار قابل ملاحظه ای باز شود، استراحت می تواند بهترین درمان جایگزین باشد.

هم اکنون خانم دکتر فاطمه آقاجان زاده (جراح و متخصص زنان) در سقز کردستان این عمل را در بهترین بیمارستانهای سقز و به همراه یک تیم قوی انجام می دهند. چنانچه شما هم نیاز به این عمل دارید می توانید با شماره  ۰۹۱۰۹۷۰۸۹۶۸  تماس بگیرید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

خروج از نسخه موبایل