• ان اس تی | تست سلامت جنین

سونوگرافی ان اس تی : تست NST چیست؟ درباره آن چه می دانید؟

تست NST

سونوگرافی ان اس تی : تست بدون استرس یا تست NST زمانی انجام می شود که سلامت جنین مورد شک باشد به همین دلیل به مادر باردار توصیه می شود که قبل از انجام این تست خوراکی شیرین بخورد و به پهلوی چپ دراز بکشد تا اکسیژن رسانی و خونرسانی به جنین بهتر از قبل صورت گیرد.

دو پروب دستگاه الکتروکاردیو توکو گرافی دارد که یکی در قله رحم یا فوندوس نصب می شود. و پروب دیگری برای ضربان قلب جنین می باشد. این دستگاه دارای یک مانیتور برای نمایش ضربان قلب جنین می باشد که ریتم ضربان قلب جنین را به طور دقیق نمایش می دهد.

هر بار جنین حرکت میکند ضربان قلب از حالت عادی بالا تر می رود و تسریع رخ می دهد بهتر است در ۱۰ دقیقه حداقل ۲ یا بیشتر تسریع در ضربان قلب رخ بدهد تا تست طبیعی باشد.

کاربرد تست NST

برای سلامت جنین و با خبر شدن از ریتم ضربان قلب و حرکات آن تست NST لحاظ شده است. بیشتر مادران در سه ماهه سوم به دلیل کاهش حرکات جنین وقتی به ماما یا پزشک خود مراجعه می کنند.

پزشک برای این مادران NST را تجویز می کنند. و چون اطلاعاتی راجع به این تست ندارند سریعا نگران می شوند. و تمایل چندانی به استفاده از این تست نشان نمی دهند.

اما باید دانست که این تست ضربان قلب جنین را نمایان می کند. و اگر جنین تحت فشار باشد و یا مشکلی در رحم داشته باشد با تغییر در ضربان قلب به ما نمایان می سازد.

تستNST یا NONSTERESS TEST

این تست مانند نامش بدون استرس انجام می گیرد. به همین دلیل کوچکترین آسیبی به شما و فرزندتان اعمال نمیکند. و غیر تهاجمی می باشد. تست NST را با استفاده از دستگاه کاردیوتوکوگرافی انجام می دهند.

این دستگاه دو پروب دارد که یک پروب ضربان قلب جنین را تفسیرمی کند و پروب دیگر که در قله رحم یعنی بالای آن وصل می شود. و انقباضات رحم را ثبت خواهد کرد. پس هیچ آسیبی به جنین و مادر نمی رسد.

این دستگاه کاردیوتوکوگرافی توسط امواج داپلر و هنگام تکان خوردن جنین. و حرکت آن که با فشار دادن دکمه توسط مادر در ضربان قلب جنین تغییراتی ایجاد می شود. به صورتی که هر گاه جنین حرکت می کند. و تکان می خورد ضربان قلب جنین از خط پایه بیشتر می شود.

این دستگاه علاوه بر دو پروب ذکر شده که روی شکم بسته می شود یک مانیتور و صفحه نمایش دارد. و خط ضربان قلب جنین را نشان می دهد. که حتما ضربان قلب جنین بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ ضربان در دقیقه باشد.

اگر ضربان قلب جنین کمتر از ۱۲۰ ضربان قلب باشد به این مسئله برادی کاردی می گویند. که ضربان قلب جنین کمتر از حد معمول می زند. و اگر تعداد ضربان قلب جنین بیشتر از ۱۶۰ ضربه در دقیقه باشد. به آن تاکی کاردی می گویند.از هفته ی ۲۴ بارداری به بعد این تست را می توانیم انجام دهیم. و ضربان قلب جنین را در مانیتور نمایان می شود

و زمان خواب و بیداری که جنین هم غیر فعال و هم فعال می باشد را نشان می دهد‌. تا ۷۵ دقیقه در تست NST اگر جنین حرکت نکند مشکلی ندارد ولی بعد از این زمان نیاز است. مادر یک خوراکی شیرین بخورد و به طرف چپ دراز بکشد. تا اکسیژن رسانی و خونرسانی بهتری برای جنین ایجاد شود.

علت تجویز تست بدون استرس جنین NST

وقتی مادری از ۲۲ هفتگی عبور میکند معمولا ضرباتی که جنین به شکمش وارد می کند. را حس می کند و با گذشت هفته ها این ضربات شدید تر می شود.

اگر مادری حرکات جنین خود را کمتر از معمول حس کند و یا به مدت نصف روز حتی با خوردن غذا و دراز کشیدن به پهلوی چپ هم جنین تکان نخورد پزشک متخصص زنان و زایمان تست بدون استرس یا NST را تجویز می کند.

در مواردی که جفت دارای اختلال است و عملکرد مناسبی ندارد نیز استفاده از NSTتوصیه می شود.

در مواردی که مادر دچار بیماری و عارضه های طبی باشد. مانند دیابت که مرگ ناگهانی و غیر پیش بینی شده جنین را به همراه دارد حتما تستNST پیشنهاد می شود.

  1. بارداری بعد از ۴۱ هفته استفاده از NST به مادران توصیه می شود.
  2. در صورتی که مایعی که اطراف جنین را فرا گرفته. که به آن مایع آمنیوتیک نیز گفته می شود کم شود.
  3. اگر مادر دچار مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی باشد تست NST توصیه می شود.
  4. حتما استفاده از تست بدون استرس یا NST در چنین شرایطی توصیه می شود.

TOCO چیست؟

یک پروب دستگاه کاردیوتوکوگرافی در بالای رحم و فوندوس آن نصب می شود. که انقباضات رحم را نشان می دهد. که در زمان زایمان طبیعی برای این که شدت انقباضات و تعداد آن را مشاهده کنیم میتوانیم. به مانیتور دستگاه نگاه کنیم.

اگر تست بدون استرس یا NST دچار مشکل نباشد. و طبیعی باشد دیگر نیازی نیست زایمان زودتر از موعد صورت بگیرد. و القای زایمانی در چنین شرایطی انجام نمی شود.

همه چیز درمورد تست قلب جنین یا تست بدون استرس NST

قبل از انجام تست آمادگی خاصی برای انجام این تست وجود ندارد. زمان مورد نیاز برای انجام این تست ۲۰ دقیقه می باشد. مادر در حالت خوابیده و یا حتی به پهلوی چپ دراز می کشد. و دو پروب به شکم مادر وصل می شود.

بهتر است مادر قبل از انجام تست بدون استرس یک خوراکی شیرینی مصرف کند. تا انرژی لازم برای حرکات جنین را به دست آورد. یک دکمه ی فشاری به دست مادر می دهند. تا زمانی که جنین تکان خورد مادر این دکمه را فشار می دهد.

که در این صورت ضربان قلب جنین از حالت پایه به بالا افزایش می باید. و در واقع تسریع در ضربان قلب رخ می دهد. در ۱۰ دقیقه باید حداقل ۲ تا ۳ تسریع در ضربان قلب جنین داشته باشیم تا سلامت جنین تایید شود.

به اشتراک گذاشتن این استوری،بستر های خود را انتخاب کنید!

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که تنها در ایالات متحده بیش از 5 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می دهد. در سندرم تخمدان [...]

  • بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم بروکلی و سبزیجات بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم سرشار از ویتامین های A و C [...]

  • راهنمای کامل پیدا کردن نقطه جی در زنان

نقطه جی در زنان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

نقطه جی در زنان نقطه جی تحقیقات اصلی در خصوص آناتومی/فیزیولوژی نقطه جی (ٰG-Spot) در دستگاه تناسلی زنانه؛ وجود آناتومیکی نقطه جی هنوز ثابت نشده است. G-Spot Anatomy [...]

  • رابطه جنسی

علت درد هنگام نزديكی

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

علت درد هنگام نزديكی علت درد هنگام نزديكی: زنان ممکن است در حین رابطه جنسی (دیسپارونی dyspareunia) هنگام تلاش برای دخول، یا در حین و یا بعد از مقاربت دچار درد شوند. درد در [...]

  • تمرینات کگل

تمرینات کگل

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

تمرینات کگل  تمرینات کگل می تواند به تقویت عضلات زیر رحم، مثانه و روده (روده بزرگ) کمک کند. آنها می توانند به مردان و زنانی که مشکلات نشت ادرار یا کنترل روده دارند کمک [...]

  • زایمان طبیعی

زایمان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

زایمان مادر شدن تان را تبریک می گوییم. واژه نامه زایمان: انقباضات، دردهای زایمان، دردهای ناگهانی زایمان →√ فاصله انقباض ها →√ مایع آمنيوتيک، آب →√ پاره شدن کیسه آب [...]

عمل هیسترکتومی در سقز دکتر فاطمه آقاجان زاده

هم اکنون خانم دکتر فاطمه آقاجان زاده (جراح و متخصص زنان) در سقز کردستان سونوگرافی ان اس تی را در بهترین بیمارستانهای سقز و به همراه یک تیم قوی انجام می دهند. چنانچه شما هم نیاز به سونوگرافی ان اس تی دارید می توانید با شماره  ۰۹۱۰۹۷۰۸۹۶۸  تماس بگیرید.

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

تماس بگیرید