• عوارض و مزایای آی یو دی

آی یو دی چیست؟

آی یو دی چیست؟ : IUD مخفف کلمه Intrauterine Device و به‌ معنای وسیله ای است، که داخل رحم قرار می گیرد. آی یو دی میله‌ ای کوچک به‌ شکل حرف T دارد، که باید توسط پزشک متخصص زنان داخل رحم قرار داده باشد. آی‌ یو دی با ترشح ماده‌ای به‌ نام پروژستین (یک نوع پروژسترون مصنوعی) یا آزاد کردن یون‌های مس از لقاح تخمک و اسپرم جلوگیری می کند.

عملکرد آی یو دی به چه صورت است؟

آی یو دی چیست

دو نوع آی یو دی موجود است: 1- هورمونی و 2- مسی. عملکرد نوع هورمونی کمی متفاوت با مسی است. هورمون پروژستینی که از این وسیله ترشح می‌ گردد، مخاط ضخیمی را دهانه‌ی رحم ترشح می کند، که مانع نفوذ اسپرم می شود. همچنین این هورمون دیواره ی رحم را نازک می‌ کند و مانع بارور شدن تخمک لقاح‌ یافته در رحم می‌شود. و در آی‌ یو دی مسی با آزاد نمودن یون‌های مس که دارای موادی سمی برای اسپرم‌ها می باشد، مانع توانایی حرکت اسپرم می شود.

تاثیر آی یو دی در جلوگیری از بارداری چقدر است؟

مقدار خطا در  آی یو دی بین ۰٫۲ تا ۰٫۸ درصد می باشد ؛ این در صورتی می باشد که مقدار خطای قرص های ضد باروری ۹ درصد و کاندوم ۱۸ درصد می باشد. عمر آی یو دی در انواع و برند های مختلف بین ۳ تا ۱۰ سال می باشد.

انواع آی یو دی :

انواع آی یو دی

برای خانم ها پنج نوع آی یو دی وجود دارد ،  [میرنا، اسکایلا، لیلِتا، کایلینا (هورمونی) و پاراگارد (مسی)] . عمر مفید نوع  میرنا و کایلینا پنج سال می باشد و عمر مفید اسکایلا و لیلتا  سه سال است . پاراگارد هم که آی یو دی مسی و اسپرم‌کش می باشد می تواند تا ده سال عمر کند.

 آی یو دی چگونه درون رحم قرار می گیرد؟

پزشک متخصص زنان با انجام آزمایش باید اطمینان پیدا کند که خانم باردار نباشد یا احتمال حاملگی در چند وقت گذشته وجود نداشته است. بعد از آزمایش مراحل نصب مانند معاینه‌ های همیشگی زنان انجام می شود.

پزشک متخصص زنان به وسیله اسپکولوم، دهانه‌ ی رحم را ابتدا باز می‌ کند. امکان دارد بعضی از پزشکان زنان از بی‌ حسی استفاده نمایند، و همچنین جهت مطمئن شدن از نبود عفونت‌ های مقاربتی نمونه‌ برداری انجام بدهد. سپس با استفاده از اسپکولوم، دهانه‌ رحم باز نگه می دارد و از یک دستگاه اندازه‌ گیری برای دانستن عمق رحم استفاده می‌ کند. با این شیوه می شود محل دقیق نصب آی‌ یو دی را معلوم کرد. در این مرحله پزشک متخصص زنان  آی‌ یو دی را داخل رحم نصب می کند؛ همه مراحل نصب آی‌ یو دی سریع انجام می شود؛ به‌ گونه ای که نصب آی‌ یو دی در چند دقیقه صورت می گیرد.

آیا نصب آی یو دی درد دارد؟

نصب آی‌ یو دی عاری از درد نمی باشد، اما مقدار درد برای هر شخص فرق می کند. بعضی ها دردی خفیف و  برخی دیگر دردی شدید را احساس می‌ کنند. نصب آی‌ یو دی امکان دارد که باعث احساس گرفتگی در رحم گردد. مدت گرفتگی رحم در مدت ۱۵ دقیقه از حالت شدید به دردهای خفیف در دوران پریودی تبدیل می‌ شود. امکان دارد بعضی وقت ها این گرفتگی باز هم احساس شود.

عوارض آی یو دی در خانم ها چیست؟

از عوارض معمول استفاده از آی یو دی در خانم ها لکه‌ بینی و درد زیر شکم می باشد. در خیلی از زنان این دردها به‌ مرور زمان از بین خواهند رفت. با توجه به نوع آی یو دی امکان دارد تغییراتی در قاعدگی خانم ها سبب شود. بعضی از زنان هم نخی را که به انتهای آی‌ یو دی وصل می باشد و برای خروج آی‌ یو دی از آن استفاده می کنند، بعضی از خانم ها گاهی احساس نا خوشایند ی به  آی‌ یو دی داشته باشند.

تاثیر آی یو دی بر قاعدگی چیست؟

تاثیر آی یو دی در دوران قاعدگی برای همه خانم ها اتفاق نمی‌ افتد، گاهی در آی‌ یو دی نوع هورمونی، به‌ دلیل ترشح هورمون و نازک‌ شدن دیواره رحم امکان دارد، خون‌ ریزی در دوران پریودی کم شود و یا حتی قطع شود. بعضی از زنان امکان دارد در سه ماه یا شش ماه اول دچار لکه‌ بینی گردند. لکه‌ بینی مشکل پزشکی محسوب نمی شود و به سطح آرامش  در هر شخص بستگی دارد. معمولا بعد از شش ماه این مسئله از بین خواهد رفت و عده‌ خیلی کمی از خانم ها امکان دارد، شاید ماهی یک بار فقط آن را تجربه کنند.

آی‌ یو دی‌ مسی: در چند ماه اول در خانم ها سبب افزایش خون‌ ریزی در دوران پریودی می‌شود و امکان دارد که به‌ دلیل افزایش خون‌ر یزی، دردهای دوران قاعدگی هم افزایش پیدا کند. در خیلی از زنان بعد از سه ماه این تغییرات از بین خواهند رفت. با دانستن از این موضوعات می‌توانید از نگرانی‌ هایی که امکان دارد به‌ سبب افزایش خونریزی حاصل بشود جلوگیری کرد.

 آی‌ یو دی چه موقع شروع به‌ کار می کند؟

عملکرد آی‌‌‌ یو دی مسی بلافاصله بعد از نصب، آغاز می‌شود، ولی در آی یو دی هورمونی هفت روز بعد از نصب شروع به‌ ترشح و جلوگیری می‌ کند. در مورد آی‌ یو دی هورمونی به دوران قاعدگی وابسته می باشد؛ اگر شخصی در زمان تخمک‌ گذاری آی یو دی را نصب کند، پزشک متخصص زنان به او سفارش خواهد کرد که تا هفت روز از شیوه های دیگر جهت جلوگیری از حاملگی استفاده کنند.

در رابطه‌ جنسی، آیا آی یو دی حس می‌ شود؟

به دلیل اینکه آی‌ یو دی داخل رحم قرار می گیرد، در زمان انجام رابطه‌ جنسی IUD احساس نمی شود. ممکن است نخی که به آی‌ یو دی در واژن وصل می باشد، باعث ناراحتی شما یا شریک زندگی تان شود، پزشک متخصص زنان می‌تواند در مورد این موضوع به شما کمک کند.

آیا خطای آی یو دی برای بارداری وجود دارد؟

احتمال بارداری با آی یو دی

بارداری باوجود آی یو دی خیلی کم پیش می آید، ولی پزشکان سفارش می‌کنند پس از مدتی از نصب آی‌ یو دی بهتر می باشد مورد معاینه قرار بگیرند، تا از نصب صحیح آی یو دی مطمئن شوند.

اگر تصمیم‌ به بارداری دارید، در آی یو دی مسی، به محض خروج آی‌ یو دی، بارداری امکان‌ پذیر می باشد و در آی‌‌ یو دی هورمونی، شش هفته پس از خروج آی‌‌ یو دی امکان اقدام‌ به بارداری وجود دارد.

آیا امکان خروج آی یو دی وجود دارد؟

خروج آی یو دی از رحم خیلی نادر در میان خانم ها می باشد، ولی غیرممکن نمی باشد ولی احتمال خروج آی یو دی تقریبا ۰٫۰۵ درصد می باشد. خیلی از زنان خروج آی یو دی را متوجه می شوند. برای مطمئن شد می‌ شود نخی را که به آی یو دی وصل است را چک کنید.

علل خونریزی رحم


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که تنها در ایالات متحده بیش از 5 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می دهد. در سندرم تخمدان [...]

  • بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم بروکلی و سبزیجات بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم سرشار از ویتامین های A و C [...]

  • راهنمای کامل پیدا کردن نقطه جی در زنان

نقطه جی در زنان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

نقطه جی در زنان نقطه جی تحقیقات اصلی در خصوص آناتومی/فیزیولوژی نقطه جی (ٰG-Spot) در دستگاه تناسلی زنانه؛ وجود آناتومیکی نقطه جی هنوز ثابت نشده است. G-Spot Anatomy [...]

  • رابطه جنسی

علت درد هنگام نزديكی

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

علت درد هنگام نزديكی علت درد هنگام نزديكی: زنان ممکن است در حین رابطه جنسی (دیسپارونی dyspareunia) هنگام تلاش برای دخول، یا در حین و یا بعد از مقاربت دچار درد شوند. درد در [...]

  • تمرینات کگل

تمرینات کگل

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

تمرینات کگل  تمرینات کگل می تواند به تقویت عضلات زیر رحم، مثانه و روده (روده بزرگ) کمک کند. آنها می توانند به مردان و زنانی که مشکلات نشت ادرار یا کنترل روده دارند کمک [...]

  • زایمان طبیعی

زایمان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

زایمان مادر شدن تان را تبریک می گوییم. واژه نامه زایمان: انقباضات، دردهای زایمان، دردهای ناگهانی زایمان →√ فاصله انقباض ها →√ مایع آمنيوتيک، آب →√ پاره شدن کیسه آب [...]

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

تماس بگیرید