آیا اندومتریوز باعث مرگ میشود؟

آیا اندومتریوز باعث مرگ میشود؟ آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی که به طور معمول داخل رحم را می‌پوشاند (آندومتر) در قسمت بیرونی رحم، روی تخمدان‌ها، روده‌ها یا بافت پوشاننده لگن رشد می‌کند.
شایع ترین علامت آندومتریوز درد در ناحیه لگن، شکم یا کمر است، اما برخی از زنان هیچ علامتی را تجربه نمی کنند.
اندومتریوز می تواند منجر به مشکلات باروری در برخی از زنان شود.
درمان آندومتریوز معمولاً شامل داروهای هورمونی است و گاهی اوقات بسته به ماهیت و شدت علائم، نیاز به جراحی لاپاراسکوپی دارد.

اندومتریوز چیست؟

اندومتریوز شرایطی است که زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. که در آن برخی از بافت های پوشش داخلی رحم (که آندومتر نامیده می شود) به خارج از رحم پخش می شود. این بافت در طول چرخه قاعدگی مانند رحم عمل می کند، ضخیم می شود، تجزیه می شود و خونریزی می کند. بافت خونریزی‌ دهنده در بدن به دام می‌ افتد. و می‌تواند باعث التهاب و درد، به‌ ویژه در دوران قاعدگی زنان شود.

معمولاً بافت آندومتر به تخمدان ها، لوله های فالوپ، پوشش خارجی رحم و بافت های اطراف لگن گسترش می یابد. اندومتریوز یک بیماری مزمن و اغلب پیشرونده است. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که بیش از 11 درصد از زنان در سنین باروری در ایالات متحده به اندومتریوز مبتلا هستند.

آیا اندومتریوز باعث مرگ میشود

علائم اندومتریوز

بسیاری از زنان مبتلا به آندومتریوز هیچ علامتی ندارند، اما آنهایی که این بیماری را دارند معمولاً این علائم را تجربه می کنند:

  • درد لگن ، که در دوره های قاعدگی شدیدتر می شود
  • خونریزی غیر طبیعی قاعدگی
  • درد حین یا بعد از رابطه جنسی
  • مشکل باردار شدن
  • درد همراه با ادرار یا اجابت مزاج

علل و عوامل خطر

علل اندومتریوز در حال حاضر ناشناخته است. با این حال، کارشناسان معتقدند که هورمون استروژن باعث گسترش اندومتریوز و افزایش علائم درد می شود. اندومتریوز معمولاً در ماه‌ها و سال‌ها پس از شروع قاعدگی زن شروع به ایجاد و بدتر شدن می‌کند. هنگامی که زنان مبتلا به آندومتریوز به یائسگی می رسند و سطح استروژن آنها کاهش می یابد، علائم آنها معمولا کاهش می یابد.

تشخیص

دردی که زنان مبتلا به اندومتریوز تجربه می کنند اغلب شدید است و با داروهای مسکن بدون نسخه تسکین نمی یابد. زنانی که درد شدید را با پریودهای خود تجربه می‌کنند، باید با متخصص زنان خود ارزیابی کنند، از جمله یک بحث کامل در مورد علائم، یک معاینه فیزیکی و احتمالاً ارزیابی با سونوگرافی لگن.

آیا اندومتریوز باعث مرگ میشود

در نهایت، تشخیص قطعی آندومتریوز تنها با جراحی و بیوپسی از بافت غیرطبیعی امکان‌پذیر است. این جراحی معمولا با استفاده از یک روش کم تهاجمی به نام لاپاراسکوپی انجام می شود .

درمان اندومتریوز

هیچ درمانی برای آندومتریوز وجود ندارد، اما درمان می تواند به زنان کمک کند تا علائم خود را مدیریت کنند. اندومتریوز به تدریج گسترش می یابد و باید در اسرع وقت پس از تشخیص درمان شود. روش های جراحی و غیرجراحی برای درمان وجود دارد. یک پزشک می تواند در مورد بهترین گزینه های درمانی به شما مشاوره دهد.

درمان غیر جراحی

در حالی که تشخیص قطعی بدون جراحی امکان‌پذیر نیست، موارد مشکوک به اندومتریوز را می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی غیرجراحی مدیریت کرد. به‌ویژه اگر علائم شدید نباشند.

رویکردهای غیرجراحی برای رسیدگی به اندومتریوز عبارتند از:

  • برخی از داروهای ضد بارداری که می توانند به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کنند
  • تزریقات هورمونی
  • ایمپلنت های هورمونی و آی یو دی.
  • درمان جراحی
  • جراحی لاپاراسکوپی سرپایی می تواند برای تشخیص و درمان آندومتریوز انجام شود. تشخیص و درمان می تواند در طول یک عمل انجام شود. ضایعات آندومتر (بافت آندومتر خارج از آندومتر) را می توان با استفاده از یک منبع حرارتی پرانرژی، مانند لیزر، برید یا سوزاند. درمان با بیماری پیشرفته یا ضایعات بزرگتر که سایر ساختارهای لگنی مانند راست روده را درگیر می کند دشوارتر است.

فرسایش با CO 2 لیزر اجازه می دهد تا برای درمان گسترده تر از اندومتریوز در حالی که کاهش خطر آسیب به اندام های اطراف. تعدادی از جراحان CU OB-GYN آموزش و گواهینامه تخصصی در درمان لیزری اندومتریوز دریافت کرده اند.

اثربخشی جراحی
لاپاراسکوپی و جراحی باز (لاپاراتومی) به همان اندازه در تسکین درد و بهبود باروری در بیماران مبتلا به اندومتریوز موثر هستند.

با این حال، بیمارانی که تحت لاپاراسکوپی قرار می‌گیرند، بهبودی سریع‌تر و با درد کمتری را تجربه می‌کنند. تصمیم گیری برای استفاده از روش جراحی باید بر اساس ترجیح بیمار و تجربه پزشک در مورد این تکنیک باشد.

درمان آندومتریوم

آندومتریوم ها کیست های تخمدان حاوی خون و بافت آندومتر هستند که ممکن است در برخی از بیماران ایجاد شود. اندومتریوما اغلب در تخمدان رخ می دهد اما می تواند در سایر نواحی بدن نیز قرار گیرد.

اندومتریوم ممکن است با استفاده از یکی از سه روش زیر درمان شود.

سوراخ کردن و تخلیه کیست

این روش با تخلیه مایع از کیست کامل می شود. نشان داده شده است که اندومتریوم در بیش از 50 درصد از بیمارانی که با یک سوراخ ساده درمان شده اند عود می کند. با این حال، گاهی اوقات بافت اسکار گسترده ای در اطراف کیست و تخمدان پس از عمل ایجاد می شود و از برداشتن کامل دیواره کیست جلوگیری می کند.

برش دیواره کیست

این روش انتخابی برای کاهش عود بیماری است. زنانی که این روش را در نظر می گیرند باید خطرات و مزایای آن را با جراح خود در میان بگذارند.

داروی هورمونی

اندومتریوم های کوچک را می توان به صورت محافظه کارانه تنها با دارو کنترل کرد، اما به طور کلی تنها با جراحی به طور کامل برطرف می شود.

منابع +

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که تنها در ایالات متحده بیش از 5 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می دهد. در سندرم تخمدان [...]

  • بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم بروکلی و سبزیجات بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم سرشار از ویتامین های A و C [...]

  • راهنمای کامل پیدا کردن نقطه جی در زنان

نقطه جی در زنان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

نقطه جی در زنان نقطه جی تحقیقات اصلی در خصوص آناتومی/فیزیولوژی نقطه جی (ٰG-Spot) در دستگاه تناسلی زنانه؛ وجود آناتومیکی نقطه جی هنوز ثابت نشده است. G-Spot Anatomy [...]

  • رابطه جنسی

علت درد هنگام نزديكی

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

علت درد هنگام نزديكی علت درد هنگام نزديكی: زنان ممکن است در حین رابطه جنسی (دیسپارونی dyspareunia) هنگام تلاش برای دخول، یا در حین و یا بعد از مقاربت دچار درد شوند. درد در [...]

  • تمرینات کگل

تمرینات کگل

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

تمرینات کگل  تمرینات کگل می تواند به تقویت عضلات زیر رحم، مثانه و روده (روده بزرگ) کمک کند. آنها می توانند به مردان و زنانی که مشکلات نشت ادرار یا کنترل روده دارند کمک [...]

  • زایمان طبیعی

زایمان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

زایمان مادر شدن تان را تبریک می گوییم. واژه نامه زایمان: انقباضات، دردهای زایمان، دردهای ناگهانی زایمان →√ فاصله انقباض ها →√ مایع آمنيوتيک، آب →√ پاره شدن کیسه آب [...]

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

تماس بگیرید