سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که تنها در ایالات متحده بیش از 5 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می دهد.

در سندرم تخمدان پلی کیستیک، فولیکول‌های کوچک (کیست‌های حاوی تخمک) در تخمدان‌ها، تخمک‌ها را به درستی رشد نمی‌کنند، تخمک‌گذاری را مختل می‌کنند و منجر به افزایش آندروژن androgen، یک هورمون مردانه می‌شوند.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از

•  دوره های قاعدگی نامنظم
  • رشد بیش از حد مو در صورت
  •  پشت یا سینه
  •  آکنه
  •  افزایش وزن
  • مقاومت به انسولین

در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای PCOS وجود ندارد،
علائم را می توان از طریق دارو و انتخاب شیوه زندگی سالم درمان و مدیریت کرد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) چیست؟

بر اساس گزارش کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG) PCOS، که گاهی به عنوان سندرم Stein-Leventhal یا عدم تخمک گذاری هیپرآندروژنیک شناخته می شود، یک اختلال هورمونی شایع است که بر 5 میلیون زن در ایالات متحده تاثیر می گذارد. این شایع ترین اختلال عدم تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری در نظر گرفته می شود.

علائم PCOS

PCOS یک اختلال هورمونی است، بنابراین علائم در سراسر بدن پخش شده است. همه زنان مبتلا به PCOS علائم یکسانی ندارند.

زنان مبتلا به PCOS ممکن است یکی از علائم زیر را داشته باشند:

• دوره های قاعدگی نامنظم
  • عدم قاعدگی
  • آکنه
  • رشد بیش از حد مو در صورت، پشت یا سینه ( هیرسوتیسم )
  • افزایش سطح هورمون مردانه
  • تخمدان های پلی کیستیک (بیش از 12 فولیکول محیطی)
  • افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن
  • شواهد دیابت یا مقاومت به انسولین
  • قند خون بالا (هیپرگلیسمی)
  • کلسترول بالا

PCOS

برای اینکه تخمک گذاری اتفاق بیفتد، باید یک محیط طبیعی و غالب استروژن در تخمدان وجود داشته باشد. در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، مقدار بیشتری آندروژن توسط تخمدان ها آزاد می شود و تعادل هورمونی بین استروژن و آندروژن مختل می شود و منجر به مشکلات تخمک گذاری می شود.
با گذشت زمان، PCOS می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی در کل سیستم زن شود. و بر باروری زن تأثیر بگذارد. و باعث سایر مشکلات سلامتی جدی مانند دیابت، بیماری قلبی یا فشار خون شود. زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان آندومتر و رحم هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

علل PCOS

در حال حاضر، علل PCOS ناشناخته است. با این حال، از آنجایی که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر احتمال دارد. که یکی از خویشاوندان نزدیک زن مبتلا به این سندرم نیز داشته باشند، محققان فکر می کنند که ژنتیک ممکن است یک عامل باشد.

علاوه بر این، زنان با سابقه خانوادگی دیابت ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به PCOS باشند.

درمان PCOS

هیچ درمان شناخته شده ای برای PCOS وجود ندارد، اما انواع مختلفی از درمان موجود است. که می تواند به مدیریت علائم این وضعیت پزشکی مادام العمر کمک کند. به منظور جلوگیری از خطرات درازمدت سلامت ناشی از PCOS، زنان باید به محض تشخیص، درمان را شروع کنند.

زنان مبتلا به PCOS باید به طور منظم برای شرایط زیر بررسی شوند:

• کلسترول بالا
  • بیماری قلبی
  • سرطان رحم

حفظ وزن مناسب از طریق رژیم غذایی و ورزش منظم موثرترین درمان برای PCOS است. اگرچه PCOS را می توان با انواع خاصی از داروها مدیریت کرد، اما تغذیه خوب و کاهش وزن می تواند خطر ابتلا به دیابت یا بیماری قلبی را کاهش دهد و سطح انسولین را کاهش دهد و همچنین تخمک گذاری و باروری را بهبود بخشد.
روش های زیبایی مانند الکترولیز یا لیزر موهای زائد می توانند رشد موهای زائد را درمان کنند. برخی از داروها، از جمله قرص های ضد بارداری ، ممکن است به ریزش مو، مدیریت آکنه یا تنظیم چرخه قاعدگی کمک کنند.

منبع +

واکسن کرونا برای زنان باردار