سوزش ادرار در زنان

سوزش ادرار در زنان : یکی از مشکلات ادراری شایع در خانم ها می باشد. این مشکل به خودی خود بیماری خاصی تلقی نمی شود، بلکه فقط یک علامت است و می تواند ناشی از بیماریهای مختلف باشد. وجود این همیشه دلیل بر وجود عفونت ادراری نیست. یکی از علل نادر ولی خطرناک آن، نوعی از سرطان مثانه است. که در آن معمولا به همراه درد، آزمایش، وجود خون در ادرار را نیز گزارش می کند.
و یا اینکه خود بیمار به چشم خود، ادرار خونی را مشاهده می کند. سوزش ادرار در خانمها اغلب همراه با تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن می باشد. احساس فوریت در ادرار کردن بدین معنی است. که فرد احساس می کند که مثانه وی پر شده و باید مثانه را خالی کند. ولی مثل افراد طبیعی نمی تواند آنرا به تاخیر بیاندازند، بلکه باید فورا به دستشویی برود.

1 سوزش ادرار در زنان
2 سوزش ادرار در زنان + درمان
3 سوزش ادرار در زنان علتش چیست
4 سوزش ادرار در زنان نشانه ی چیست
5 سوزش ادرار در بانوان
6 سوزش ادرار در زنان بعد از نزديكي
7 سوزش ادرار در زنان باردار
8 سوزش ادرار در زنان و درمان آن
9 سوزش ادرار در زنان همراه با خون
10 سوزش ادرار در زنان یائسه

در زنان

بیشتر پزشکان سوزش ادرار را معادل عفونت ادراری تلقی کرده و بدون بررسی شروع به درمان تجربی آن می کنند. در صورتیکه سوزش ادرار می تواند علل خیلی زیادی داشته باشد. که یکی از آنها عفونت ادراری است. سوزش ادرار در خانمهای جوان بیشتر است.

قرص فنازوپیریدین یا فنازومکس یک داروی مسکن است. که از آن برای تسکین درد ، سوزش یا ناراحتی‌ های ناشی از عفونت یا التهاب مجاری ادراری استفاده می‌ شود. این دارو آنتی بیوتیک نیست و بیماری عفونت دستگاه ادراری را درمان نمی‌کند.

درمان قطعی عفونت واژن

 زنان

اگر درد در هنگام ادرار کردن در ابتدای آن اتفاق بیفتد، معمولا نشان دهنده وجود مشکل در مجرای ادراری است. ولی اگر در انتهای ادرار کردن اتفاق بیفتد نشان دهنده وجود مشکل در مثانه است. اگر سوزش ادرار همراه با تکرر و احساس فوریت در ادرار کردن و درد زیر دل باشد.

معمولا نشاندهنده التهاب مثانه است. خود التهاب مثانه ممکن است علل عفونی و غیر عفونی داشته باشد. اگر سوزش ادرار همراه با احساس ناراحتی و درد در قسمت خارجی دستگاه تناسلی باشد معمولا نشاندهنده وجود التهاب در واژن و یا لبهای فرج می باشد.
یکی از علل سوزش ادرار و عفونت مثانه، مقاربت است که در آن خانم روز و یا روزهای بعد از مقاربت دچار سوزش ادرار می شود و این معمولا تکرار شونده است.
خطرناکترین علت سوزش و تکرر ادرار، وجود نوع بدخیمی از سرطان مثانه است. بنابراین از کنار سوزش و تکرر ادرار نباید به آسانی عبور کرد.

خانمها به علل ریز مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند:

1. مجرای ادرار کوتاه است
2. اغلب تخلیه مثانه خود را به تاخیر می اندازند
3. از وسایل جلوگیری کننده از حاملگی مثل دیافراگم استفاده می کنند
4. از ژلهای اسپرم کش برای جلوگیری از حاملگی استفاده می کنند که سبب تجمع میکروبهای روده در اطراف مجرای ادرار می شود.
5. دسترسی میکروبهای روده ای بعلت مسیر کوتاه به دستگاه ادراری و سیستم ادراری خانمها راحت تر است.

یکی از علائمی که ما را هدایت می کند

که علت سوزش ادرار عفونت ادراری است، وجود خون در ادرار است. در عفونت حاد مثانه 20-15 درصد خانمها مبتلا به درد در زیر ناحیه ناف می شوند. خانمهائی که یائسه شده و تحت هورمون درمانی نمی باشند، مستعد التهاب واژن و عفونت ادراری هستند. اگر سوزش ادرار همراه با ترشح از واژن باشد، نشاندهنده التهاب واژن است.

اگر خانمی دچار سوزش ادرار به همراه تب، بد حالی عمومی و درد عضلانی شود، نشاندهنده ابتلا احتمالی به تبخال تناسلی است که باید منتظر شود که در روزهای آینده تاولهای تبخال ظاهر شوند. اگر سوزش ادرار همراه با تب و لرز و درد پهلو ها باشد، نشاندهنده عفونت حاد کلیه ها است و بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

اگر خانمی دچار سوزش ادرار

تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن شود و پس از خاتمه درمان ادرار قطره قطره خارج شود، و نیز هنگام مقاربت درد داشته باشد، نشاندهنده وجود احتمالی دیورتیکول مجرا است و نیازمند بررسی بیشتری خواهد بود.

باید حتما از خانم مبتلا به سوزش ادرار از نظر استفاده از داروها و مواد شوینده موضعی سئوال کرد. استفاده از دوش و اسپری های واژینال می تواند سبب سوزش ادرار شود. گاها بعضی از خانمها ماهها و سالها است که از سوزش ادرار رنج می برند، این خانمها نیازمند بررس بیشتری هستند، یک از علل سوزش ادرار طولانی مدت وجود بیماری التهاب بافت بینابینی مثانه است. اینگونه خانمها با درمان مناسب به مقدار زیادی بهبود یافته و خوب می شوند.

یکی از علل مهم عفونت دستگاه تناسلی و دستگاه ادراری در خانمها، روابط زناشوئی نامتعارف می باشد، که گاها سبب عفونتهای خطیر می گردد. اینگونه عفونتها اگر لگن خانم را گرفتار سازد ممکن است سبب نازائی گردد. تشخیص و درمان زودرس دارای اهمیت زیادی است.

خارش واژن

بی اختیاری ادرار کردن هنگام عطسه:

شما نزدیک شدن عطسه را احساس می کنید و به طور غریزی دچار تنش می شوید زیرا می دانید چه چیزی در راه است: احتمالاً

هنگام عطسه ادرار می کنید.

احتمالاً هنگام سرفه، زور زدن یا خنده نیز مقداری ادرار نشت می کند و مشکل ساز می شود. کسی متوجه شد؟ آیا برای جلوگیری از خجالت کشیدن باید از خندیدن خودداری کنید یا از فعالیت های مورد علاقه خود صرف نظر کنید؟ البته که نه.

این احتمال وجود دارد که با بی اختیاری استرسی دست و پنجه نرم کنید و تنها نباشید. چند تکنیک خودیاری از ادرار کردن ممکن است به شما در به دست آوردن کنترل ادرار کمک کند. در غیر این صورت، پزشک شما می تواند برای یافتن درمان مناسب با شما همکاری کند.

 

 بی اختیاری استرسی

آیا می دانستید بی اختیاری استرسی با بی اختیاری فوریتی و مثانه بیش فعال متفاوت است ؟ در این مورد، «استرس» به فشار فیزیکی اشاره دارد و ربطی به استرس روانی ندارد.

در اینجا برخی از دیگر در مورد بی اختیاری استرسی وجود دارد:

  • بی اختیاری استرسی است رایج ترینمنبع مورد اعتماد نوع بی اختیاری و شایع ترین نوع بی اختیاری زنان جوان تر است.
  • در زنان بسیار شایع تر از مردان است.
  • از هر 3 زن، 1 نفر در برخی مواقع دچار بی اختیاری استرسی ادرار می شود.
  • بسیاری از زنانمنبع مورد اعتماد هم بی اختیاری استرسی و هم بی اختیاری فوری دارند. این به عنوان بی اختیاری مختلط شناخته می شود.
  • با افزایش سن، احتمال ابتلا به بی اختیاری استرسی بیشتر است، اما این امر اجتناب ناپذیر نیست و نباید دائمی باشد.
  • تحقیقات نشان می دهد که رفتار درمانی، به تنهایی یا با سایر درمان ها، عموماً مؤثرتر از درمان های دارویی به تنهایی است.

بی اختیاری استرسی چیست؟

بی اختیاری ادرار از دست دادن کنترل مثانه است. بی اختیاری استرسی نوع خاصی از بی اختیاری ادراری است که در آن هنگام انجام کاری که به مثانه و مجرای ادرار شما فشار وارد می کند، ادرار نشت می کند.

زمانی که عضلات کف لگن یا عضلات اسفنکتر مجرای ادرار ضعیف یا آسیب ببینند، ممکن است اتفاق بیفتد.

ماهیچه ها و بافت های کف لگن به حمایت از مجرای ادرار کمک می کنند. عضلات اسفنکتر مجرای ادرار جریان ادرار را تنظیم می کنند. هنگامی که این ماهیچه ها منقبض می شوند، از خروج ادرار از مثانه و مجرای ادرار جلوگیری می کنند. وقتی تصمیم می گیرید ادرار کنید، این ماهیچه ها شل می شوند و اجازه می دهند ادرار دوباره جریان پیدا کند. این در صورتی است که همه چیز همانطور که باید کار می کند.

ماهیچه های ضعیف کمی حساس تر هستند. کمی فشار اضافی، مثلاً از یک عطسه، می تواند باعث آرامش خود به خود آنها شود. آن وقت است که احساس می کنید کمی فرار از ادرار کردن.

به غیر از عطسه، ممکن است کمی ادرار کنید زمانی که:

  • سرفه کردن
  • خنده
  • خم شدن
  • اجسام سنگین را بلند کنید
  • انجام حرکات ناگهانی
  • ورزش
  • رابطه جنسی داشته باشید
    ممکن است همیشه این اتفاق نیفتد، و زمانی که مثانه شما پر یا نزدیک به پر است، ممکن است مشکل‌تر باشد. این می تواند به معنای نشت تنها چند قطره ادرار یا به اندازه ای باشد که از طریق لباس های شما خیس شود.

چه چیزی باعث آن می شود؟

بی اختیاری استرسی زمانی اتفاق می افتد که ماهیچه های دستگاه ادراری شما ضعیف می شوند.

این می تواند ناشی از:

  • زایمان. هنگام زایمان، ماهیچه ها می توانند ضعیف شوند، به خصوص اگر زایمان طبیعی باشد. استفاده از فورسپس ممکن است یک عامل موثر باشد. بی اختیاری استرس می تواند بلافاصله پس از زایمان یا چندین سال بعد رخ دهد.
  • هیسترکتومی برداشتن رحم و دهانه رحم با جراحی می تواند عضلات پشتیبان را ضعیف کند.
  • جراحی پروستات. برداشتن غده پروستات با جراحی می تواند اسفنکتر مجرای ادرار و اعصاب لگن را ضعیف کند.
  • با افزایش سن، ماهیچه ها می توانند اندکی ضعیف شوند.
  • وزن. داشتن اضافه وزن یا چاقی می تواند فشار بیشتری بر عضلات لگن وارد کند.
  • صدمه. آسیب به کمر می تواند عضلات لگن شما را ضعیف کند.

سایر عوامل مؤثر ممکن است عبارتند از:

  • سرفه های مکرر به دلیل سیگار کشیدن
  • بیماری هایی که باعث سرفه مزمن می شوند
  • درگیر شدن طولانی مدت در فعالیت های پر تاثیر مانند دویدن یا پریدن

چگونه درمان می شود؟

اگر بی اختیاری استرسی با کیفیت زندگی شما تداخل دارد، یک وقت ملاقات با پزشک خود بگیرید. آنها ابتدا هرگونه بیماری زمینه ای را که ممکن است در ایجاد مشکل نقش داشته باشد، مانند عفونت دستگاه ادراری رد می کنند .

همچنین در صورت بروز عطسه یا سرفه مزمن با پزشک خود پیگیری کنید. عطسه و سرفه مداوم می تواند بی اختیاری استرسی را تشدید کرده و آن را بدتر کند.

سبک زندگی

اگر دفعات ادرار شما هنگام عطسه نادر است، این تغییرات سبک زندگی را امتحان کنید:

  • کافئین، الکل و نوشابه های گازدار را محدود یا اجتناب کنید.
  • اگر در هنگام حرکت روده‌های خود به طور مکرر فشار می‌آورید، فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید یا به دنبال درمان یبوست مزمن باشید.
  • اگر سیگار می کشید، سعی کنید آن را ترک کنید.
  • در مورد کاهش وزن اضافی با پزشک خود صحبت کنید.
  • برای تمرین دادن مثانه، استراحت های حمام را برنامه ریزی کنید، به خصوص اگر بی اختیاری مختلط دارید.

درمان غیر جراحی

بی اختیاری استرسی ممکن است بدون جراحی برطرف شود. درمان های غیرجراحی که ممکن است پزشک شما پیشنهاد دهد.

عبارتند از:

  • تمرینات منظم کف لگن (کگل) برای تقویت عضلات کف لگن شما
  • بیوفیدبک همراه با تمرینات لگنی برای تقویت انقباضات عضلانی
  • پساری واژینال ، دستگاهی که برای کمک به حمایت از مثانه در واژن خود قرار می دهید
  • درج های مجرای ادرار، که برای جلوگیری از نشت در حین انجام برخی فعالیت ها در مجرای ادرار خود قرار می دهید.
  • کرم های استروژن، که ممکن است به تقویت عضلات و بافت های اطراف واژن و مجرای ادرار برای زنان یائسه کمک کند.

عمل جراحي

اگر هیچ چیز دیگری جواب نداد، جراحی یک گزینه است. روش های جراحی برای بی اختیاری استرسی.

عبارتند از:

  • روش اسلینگ ، که در آن از بافت، بافت اهداکننده یا مش مصنوعی برای ایجاد یک بند برای حمایت از مجرای ادرار استفاده می‌شود. این روش را می توان در مردان و زنان انجام داد.
  • مواد حجیم کننده ای که می توانند به بافت های مجرای ادرار تزریق شوند تا به توانایی اسفنکتر در بسته شدن کمک کنند.
  • colposuspension، روشی که در آن جراح از بخیه برای کمک به حمایت از مثانه و مجرای ادرار استفاده می کند.
  • یک اسفنکتر مصنوعی بادی کاشته شده با کنترل پمپ می تواند به عنوان اسفنکتر در مردان عمل کند.
  • اگر هنگام عطسه، خنده یا زور زدن مکررا ادرار می کنید، ممکن است دچار بی اختیاری استرسی شده باشید. ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما در زنان شایع‌تر از مردان است.

بی اختیاری استرس ادرار

می تواند به یک مسئله سخت زندگی تبدیل شود، بنابراین مراجعه به پزشک مهم است. در این بین، کارهایی وجود دارد که می توانید برای تقویت عضلات لگن و کاهش ادرار تصادفی انجام دهید.

دیگر سعی نکنید از عطسه، خندیدن یا سرفه اجتناب کنید. درمان های موثری برای بی اختیاری استرسی وجود دارد. با پزشک خود صحبت کنید تا درباره گزینه های درمانی که ممکن است برای شما مناسب باشد بیشتر بدانید.

منبع +

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که تنها در ایالات متحده بیش از 5 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می دهد. در سندرم تخمدان [...]

  • بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم بروکلی و سبزیجات بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم سرشار از ویتامین های A و C [...]

  • راهنمای کامل پیدا کردن نقطه جی در زنان

نقطه جی در زنان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

نقطه جی در زنان نقطه جی تحقیقات اصلی در خصوص آناتومی/فیزیولوژی نقطه جی (ٰG-Spot) در دستگاه تناسلی زنانه؛ وجود آناتومیکی نقطه جی هنوز ثابت نشده است. G-Spot Anatomy [...]

  • رابطه جنسی

علت درد هنگام نزديكی

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

علت درد هنگام نزديكی علت درد هنگام نزديكی: زنان ممکن است در حین رابطه جنسی (دیسپارونی dyspareunia) هنگام تلاش برای دخول، یا در حین و یا بعد از مقاربت دچار درد شوند. درد در [...]

  • تمرینات کگل

تمرینات کگل

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

تمرینات کگل  تمرینات کگل می تواند به تقویت عضلات زیر رحم، مثانه و روده (روده بزرگ) کمک کند. آنها می توانند به مردان و زنانی که مشکلات نشت ادرار یا کنترل روده دارند کمک [...]

  • زایمان طبیعی

زایمان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

زایمان مادر شدن تان را تبریک می گوییم. واژه نامه زایمان: انقباضات، دردهای زایمان، دردهای ناگهانی زایمان →√ فاصله انقباض ها →√ مایع آمنيوتيک، آب →√ پاره شدن کیسه آب [...]

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

تماس بگیرید