نمونه برداری از سینه

نمونه برداری از سینه: انواع روش های نمونه برداری از تومورهای سینه : دقیق ترین روش تشخیص برای تومورها، نمونه برداری (بیوپسی) است كه مقداری از نسوج غیر طبیعی برداشته شده و برای بررسی به پاتولوژی فرستاده می شود.
در بخش پاتولوژی این نسوج به طریقه خاصی رنگ آمیزی شده و توسط متخصص این رشته زیر میكروسكوپ بررسی خواهند شد.

ترشحات نوک سینه

نمونه برداری به چند روش قابل انجام است :

1- نمونه برداری با عمل جراحی: در اغلب موارد با خارج كردن تمام توده همراه است. و  توده‌ای كه برداشته می شود جهت بررسی به بخش پاتولوژی ارسال می گردد. اما اگر توده خیلی بزرگ باشد فقط قسمتی از آن برداشته شده. و جهت بررسی فرستاده می شود تا در مرحله‏ بعد و در صورت لزوم عمل قطعی انجام شود.

2- نمونه برداری با سوزن ظریف: در این روش با بی حسی موضعی و با استفاده از یك سرنگ معمولی چند سلول از داخل توده برداشته شده. و برروی یك قطعه شیشه (لام پاتولوژی) گذاشته می شود. و برای متخصص پاتولوژی ارسال می گردد، در این روش چون فقط سلول ها بررسی می شوند، تشخیص بسیار حساس و مشكل است. و گاهی برای تأیید نتیجه، نیاز به نمونه برداری با روش دیگر نیز هست.

نمونه برداری با سوزن كلفت

3- نمونه برداری با سوزن كلفت: این روش نیز با بی حسی موضعی قابل انجام است. و با استفاده از یک سوزن کلفت (تقریباً به اندازه یک میل بافتنی) مقدار كمی از توده را  تراشیده و جهت پاتولوژی ارسال می كنند.

4- نمونه برداری زیر دستگاه ماموگرافی:  توده هایی كه خیلی كوچك هستند و فقط درماموگرافی دیده می شوند. اگر مشكوك باشند، زیر دستگاه ماموگرافی ( در حالت خوابیده یا نشسته) و با بی حسی موضعی نمونه برداری می شوند.

ماموگرافی

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی منظم بهترین آزمایشی است که پزشکان برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه باید انجام دهند.
ماموگرافی یک تصویر اشعه ایکس از پستان است. پزشکان برای بررسی علائم اولیه سرطان سینه از ماموگرافی استفاده می کنند. ماموگرافی منظم بهترین آزمایشاتی است که پزشکان برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه، گاهی تا سه سال قبل از اینکه بتوان آن را احساس کرد، انجام داد.

ماموگرافی چگونه انجام می شود؟

شما در مقابل یک دستگاه اشعه ایکس مخصوص می ایستید. یک تکنسین سینه شما را روی یک صفحه پلاستیکی قرار می دهد. یک صفحه سینه شما را محکم از بالا فشار می دهد. این صفحات سینه را صاف می‌کنند و در حین عکس‌برداری آن را ثابت نگه می‌دارند. کمی فشار احساس خواهید کرد. مراحل برای ایجاد نمای جانبی از سینه تکرار می شود. سینه دیگر نیز به همین ترتیب عکسبرداری می شود. سپس منتظر بمانید تا تکنسین اشعه ایکس را بررسی کند تا مطمئن شود که تصاویر نیازی به انجام مجدد ندارند. به خاطر داشته باشید که تکنسین نمی تواند نتایج ماموگرافی را به شما بگوید. ماموگرافی هر زنی ممکن است کمی متفاوت به نظر برسد زیرا همه سینه ها کمی متفاوت هستند.

انجام ماموگرافی چه حسی دارد؟

انجام ماموگرافی برای اکثر زنان ناراحت کننده است. برخی از زنان آن را دردناک می دانند. با این حال، ماموگرافی فقط چند لحظه طول می کشد و ناراحتی به زودی تمام می شود. احساس شما به مهارت تکنسین، اندازه سینه ها و میزان فشار دادن آنها بستگی دارد. اگر در شرف پریود شدن یا پریود هستید، ممکن است سینه های شما حساس تر باشد. یک پزشک با آموزش خاص، به نام رادیولوژیست، ماموگرافی را می خواند. او برای علائم اولیه سرطان سینه یا سایر مشکلات به عکس اشعه ایکس نگاه می کند.

نکاتی برای انجام ماموگرافی

اگر قرار است ماموگرافی انجام دهید و اخیراً برای COVID-19 واکسینه شده اید، از پزشک خود بپرسید که چه مدت باید بعد از واکسیناسیون منتظر بمانید تا ماموگرافی خود را انجام دهید.
سعی کنید یک هفته قبل از پریود شدن یا در طول پریود ماموگرافی انجام ندهید. سینه های شما ممکن است حساس یا متورم شوند.
در روز ماموگرافی از دئودورانت، عطر یا پودر استفاده نکنید. این محصولات می توانند به صورت لکه های سفید در اشعه ایکس ظاهر شوند.
برخی از خانم ها ترجیح می دهند به جای لباس، یک تاپ با دامن یا شلوار بپوشند. برای انجام ماموگرافی باید از کمر به بالا لباس بپوشید.

چه زمانی نتایج ماموگرافی را دریافت خواهم کرد؟

معمولاً در عرض چند هفته نتایج را دریافت خواهید کرد، اگرچه بستگی به امکانات دارد. رادیولوژیست ماموگرافی شما را می خواند و سپس نتایج را به شما و پزشکتان گزارش می دهد. اگر نگرانی وجود داشته باشد، زودتر از مرکز ماموگرافی مطلع خواهید شد.

اگر ماموگرافی من طبیعی باشد چه اتفاقی می افتد؟

ماموگرافی را طبق فواصل زمانی توصیه شده ادامه دهید. ماموگرافی زمانی بهترین نتیجه را دارد که بتوان آنها را با نمونه های قبلی مقایسه کرد. این به رادیولوژیست اجازه می دهد تا آنها را برای بررسی تغییرات در سینه ها مقایسه کند.

اگر ماموگرافی من غیر طبیعی باشد چه اتفاقی می افتد؟

ماموگرافی غیرطبیعی همیشه به معنای وجود سرطان نیست. اما قبل از اینکه پزشک بتواند به طور قطعی بگوید، باید ماموگرافی، آزمایش یا معاینات اضافی انجام دهید. همچنین ممکن است به یک متخصص سینه یا جراح ارجاع داده شوید. لزوماً به این معنا نیست که سرطان دارید یا نیاز به جراحی دارید. این پزشکان متخصص در تشخیص مشکلات پستان هستند. پزشکان آزمایشات بعدی را برای تشخیص سرطان سینه یا عدم وجود سرطان انجام خواهند داد.

منبع +

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که تنها در ایالات متحده بیش از 5 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می دهد. در سندرم تخمدان [...]

  • بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم بروکلی و سبزیجات بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم سرشار از ویتامین های A و C [...]

  • راهنمای کامل پیدا کردن نقطه جی در زنان

نقطه جی در زنان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

نقطه جی در زنان نقطه جی تحقیقات اصلی در خصوص آناتومی/فیزیولوژی نقطه جی (ٰG-Spot) در دستگاه تناسلی زنانه؛ وجود آناتومیکی نقطه جی هنوز ثابت نشده است. G-Spot Anatomy [...]

  • رابطه جنسی

علت درد هنگام نزديكی

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

علت درد هنگام نزديكی علت درد هنگام نزديكی: زنان ممکن است در حین رابطه جنسی (دیسپارونی dyspareunia) هنگام تلاش برای دخول، یا در حین و یا بعد از مقاربت دچار درد شوند. درد در [...]

  • تمرینات کگل

تمرینات کگل

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

تمرینات کگل  تمرینات کگل می تواند به تقویت عضلات زیر رحم، مثانه و روده (روده بزرگ) کمک کند. آنها می توانند به مردان و زنانی که مشکلات نشت ادرار یا کنترل روده دارند کمک [...]

  • زایمان طبیعی

زایمان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

زایمان مادر شدن تان را تبریک می گوییم. واژه نامه زایمان: انقباضات، دردهای زایمان، دردهای ناگهانی زایمان →√ فاصله انقباض ها →√ مایع آمنيوتيک، آب →√ پاره شدن کیسه آب [...]

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

تماس بگیرید