تست پاپ اسمیر چیست؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست و چگونه انجام می شود؟

آزمایش پاپ اسمیر چیست ؟ : آزمایش پاپ اسمیر به انگلیسی Pap Smear test گفته می شود. یکی از بهترین شیوه های تشخیص سرطان دهانه رحم است، سرطان رحم یکی از دلایل مهم مرگ در بین بانوان است. تست پاپ اسمیر سبب انواع عفونت های ویروسی مانند عفونت HPV یا زگیل تناسلی را مشخص می کند.

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

این آزمایش یک نوع تست غربالگری جهت تشخیص سرطان دهانه رحم است، که جهت شناسایی سلول های پیش سرطانی، و سرطانی این آزمایش انجام می شود. برای انجام این تست از سلول های دهانه رحم نمونه گیری به عمل می آورند.

هرچند در زمان انجام تست پاپ اسمیر درد کمی احساس می شود. اما پس از تست پاپ اسمیر هیچ درد بلند مدتی متوجه بیمار نخواهد بود.

آیا تست پاپ اسمیر ویروس HIV را تشخیص می دهد؟

آزمایش پاپ اسمیر برای چه کسانی انجام می شود؟

بانوان بالای 21 سال باید هر ساله این آزمایش را انجام بدهند. و در صورت شرایط زیر  باید آزمایش های بیشتری انجام بدهند :

  • ایمنی بدن در اثر شیمی درمانی یا پیوند عضو کاهش یافته باشد.
  • HPV مثبت داشته باشید.

خانم هایی که بالای 21 سال می باشند و رابطه نزدیکی جنسی ندارند. احتیاج به انجام این آزمایش نخواهند داشت. و بانوان بالای 21 سال هم باید. به صورت منظم هر 3 سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را نزد پزشک متخصص زنان صورت دهند.

در جدول زیر سن انجام آزمایش پاپ اسمیر برای خانم ها توضیح داده شده است :

آزمایش پاپ اسمیر

نحوه انجام آزمایش پاپ اسمیر به چه صورت است؟

آزمایش پاپ اسمیر در مطب پزشک متخصص زنان و در چند دقیقه صورت می گیرد. برای این آزمایش درآوردن لباس بخش پایین تنه کافی است. سپس پزشک به آرامی براش را در وارد واژن زن می کند. و به آهستگی سلول های دهانه رحم و انتهای واژن را نمونه برداری می کند.

نمونه برداری از رحم خطری جهت آزمایش پاپ اسمیر ندارد. برخی از پزشکان متخصص زنان با وسیله ای به نام سیتوبراش نمونه برداری می‌کنند که از دو بخش کاردک و قلم ‌مو تشکیل شده است،

پزشک متخصص زنان و زایمان نمونه های گرفته شده را. درون ظروف مخصوصی که حاوی مایعی مخصوص برای حفظ نمونه می باشد. (تست پاپ اسمیر با پایه مایع) یا داخل یک اسلاید شیشه ای (تست پاپ اسمیر مرسوم) قرار می دهند و به آزمایشگاه می فرستند.

نمونه های سلولی دهانه رحم را به آزمایشگاه جهت بررسی و برای تشخیص سلول های سرطانی. یا پیش سرطانی بودن رحم می فرستند،

سلول ها در زیر میکروسکوپ مورد آزمایش قرار می گیرند. موارد غیر تشخیصی مثل سلول های خون، سلول های موکوس حذف می گردند. و متخصص آزمایشگاه فقط سلول های دهانه رحم را بررسی می کند.

جهت انجام آزمایش پاپ اسمیر باید چه شرایطی داشته باشید؟

جهت اطمینان داشتن از کارایی و اثرگذاری آزمایش پاپ اسمیر، موارد زیر را باید انجام داده شود:

  • 2 روز قبل از انجام تست از داشتن رابطه جنسی، دوش گرفتن یا استفاده از دارو های واژنی یا فوم های اسپرم کش و کرم و ژل اجتناب کنید. زیرا این موارد باعث دور شدن سلول های غیر طبیعی شده یا آن ها را محو می کند.
  • در دوران قاعدگی این تست نباید انجام شود، اگر امکان دارد بگذارید. دوران پریودی شما سپی شود چونکه در این زمان ممکن است که نتیجه تست به صورت کامل صحیح نباشد.
  • پس از زایمان خانم ها باید 12 هفته منتظر بمانند و بعدا تست پاپ اسمیر را انجام دهند.
  • آرامش خود را در زمان تست پاپ اسمیر حفظ کنید و نفس عمیق بکشید.
  • از بابت هزینه آزمایش پاپ اسمیر نگران نباشید. زیرا بیشتر بیمه ها هزینه این آزمایش را پرداخت میکنند. 

پرسش هایی درباره تست پاپ اسمیر

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر چگونه خوانده می شود؟

نتایج آزمایش های تست پاپ اسمیر بسیار دقیق است و تا 80 درصد سبب کاهش ابتلا به سرطان دهانه رحم خواهد شد.

کلا آزمایش پاپ اسمیر روش بی خطری جهت غربالگری سرطان دهانه رحم است. که خطا و عوارض ندارد. برخی از موارد مثل تعداد کم سلول های غیر طبیعی، جمع آوری کم سلول ها، وجود خونی که سلول های غیر طبیعی را مخفی می کند. و یا تورم که این سلول ها را مخفی کند، می تواند سبب نتایج منفی کاذب گردد.

جواب نرمال در تست پاپ اسمیر

اگر در زمان انجام تست پاپ اسمیر فقط سلول های طبیعی رحم دیده شود. نتیجه آزمایش منفی خواهد شد و تا آزمایشات بعدی دیگر نیازی به درمان یا آزمایش خاصی نخواهد بود.

جواب غیر عادی در آزمایش پاپ اسمیر

اگر در آزمایش جواب غیر طبیعی خوانده شود منظور این است که جواب آزمایش مثبت باشد.  مثبت بودن به تعبیر وجود سرطان در دهانه رحم نیست.

سلول های غیر نرمال پولکی با دلیل نامشخص

  • ضایعه پولکی درون مخاطی رحم

در این حالت اگر ویروس های پرخطری در کار نباشد، سلول های غیر عادی دیده شده در نتیجه تست نگرانی خاصی ایجاد نخواهد کرد.

  • سلول های غده ای غیر طبیعی

در این صورت به سبب این که در قسمت ورودی دهانه رحم به شکل خلط به وجود می آید و  رشد می کنند زمان تبدیل شدن آنها به سلول های پیش سرطانی مشخص نمی باشد و باید مورد آزمایشات بیشتری قرار بگیرد.

  • سلول سرطانی پولکی یا سلول های غده ای سرطانی

سلول های نمونه برداری شده احتمال وجود سرطان و تشخیص آن توسط پزشک متخصص در این صورت بسیار بالاست.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

تماس بگیرید