کورتاژ تشخیصی

در عمل کورتاژ تشخیصی ، جراح زنان و زایمان برای به دست آوردن نمونه از دیواره داخلی رحم کورتاژ تشخیصی انجام می دهند.

دیلاتاسیون به معنای بازکردن دهانه رحم براي پهن تر یا گشادتر کردن آن و کورتاژ به معنی تراشیدن یا برداشتن نمونه اي از اندومتر یا بافت درونی رحم برای ویزیت های بعدی است.

کورتاژ تشخیصی در سقز

یک شیوه تشخیصی-درمانی است که در موارد خونریزی های غیر طبیعی زنان انجام می شود.

دلیل های  خونریزی های غیر طبیعی زنان شامل:

  • 1 – تومورهاي بدخیم رحمی
  • 2 – فیبروم هاي رحمی (تومورهاي خوش خیم رحم)
  • 3 – سقط جنین
  • 4 – عدم تعادل هورمونی
  • 5 – هیپرپلازي آندومتر (رشد بیش از حد لایه داخلی رحم)
  • 6 – پولیپ هاي آندومتر

بعضی از بانوان پس از چند ساعت کار های روزمره خود را از سر می گیرند و برخی دیگر نیاز به چند روز استراحت دارند.

درد های کرامپی شایعند اما معمولا بیشتر از 24 ساعت طول نمی کشند.

اغلب چند روز تا دو هفته کرامپ و خونریزی کمی وجود دارد.

سفارش می شود بانوان تا دو هفته (یا تا زمانی که خونریزی متوقف شود) نزدیکی نباید داشته باشند.

بیشتر دو تا شش هفته بعد، عادت ماهانه شروع می شود و بهتر است تا آن زمان از تامپون استفاده نگردد.

معلوم نیست که تخمک گذاری چه موقعی به وضعیت عادی بر می گردد، بنابر این سفارش می شود در اولین نزدیکی از قرص جلوگیری یا دیگر روشهاي مرسوم جلوگیری از بارداری استفاده گردد پس از کورتاژ تشخیصی عمل دیلاتاسیون و کورتاژ مدت زیادی زمان نمیبرد و بیمار می تواند پس از چند ساعت به خانه مراجعه کند.

محتمل است به مدت یک تا دو روز برای انجام فعالیت های روزمره به کمک نیاز داشته باشید.

اگر بیهوشی عمومی انجام شده، بعضی اوقات کمی تهوع و استفراغ یا احساس خواب آلودگی و ضعف براي مدت کوتاهی بیمار را اذیت می کند.

 

کورتاژ رحم :

کورتاژ یکی از عمل های جراحی زنان است که هم جنبه تشخیصی و هم جنبه درمانی دارد. در صورتی که کورتاژ جهت تشخیص بکار رود ( کورتاژ تشخیصی ) ، فقط لایه سطحی اندومتر برداشته شده و جهت بررسی میکروسکوپی ارسال می شود ولی در موارد کورتاژ درمانی ، لایه عمیق تری از اندومتر برداشته می شود.

کورتاژ تشخیصی :

کورتاژ تشخیصی با هدف نمونه برداری ازاندومتر رحم برای تشخیص علل خونریزی غیر طبیعی خانمها انجام می شود .کورتاژ تشخیصی در اتاق عمل و طی یک بیهوشی سبک ده دقیقه ای انجام می شود . در کورتاژ تشخیصی با یک وسیله که از دهانه رحم وارد رحم می شود ، سلولهای سطحی اندومتر خراشیده شده و جهت بررسی پاتولوژی ارسال می گردد . کورتاژ تشخیصی در واقع عملی جهت تشخیص و درمان همزمان هم می باشد . اکثر بیماران مخصوصا افرادی که ضخامت اندومتر انها زیاد است و خونریزی حجیم و سنگین دارند ، با انجام کورتاژ ، مشکل خونریزی غیر طبیعی انها رفع می شود.

کاربردهای کورتاژ تشخیصی :

  1. خونریزی حجیم رحم
  2. لکه بینی
  3. طولانی شدن مدت خونریزی
  4. خونریزی یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی
  5. خونریزی یا لکه بینی در یائسگی
  6. شک به سرطان رحم
  7. نمونه برداری قبل از هیسترکتومی ( درآوردن رحم )

روشهای کورتاژ تشخیصی:

کورتاژ تشخیصی در اتاق عمل به عنوان یک عمل جداگانه و یا همراه با هیستروسکوپی انجام می شود. نمونه برداری از رحم در حین هیستروسکوپی ، دقت تشخیصی بالاتری دارد و جراح را قادر می سازد که علاوه بر مشاهده کل حفره رحم با دوربین مخصوص ، همزمان تشخیص و درمان را انجام دهد. در حین مشاهده حفره رحم ، از تمام نواحی مشکوک ، نمونه برداری اندومتر انجام خواهد شد. همچنین در صورت مشاهده پولیپ اندومتر و یا فیبروم داخل رحم ، امکان برداشتن آن ( پولیپکتومی ، میومکتومی ) توسط جراح هیستروسکوپی زنان وجود خواهد داشت.

عوارض کورتاژ تشخیصی:

انجام کورتاژ عارضه خاصی ندارد ، اما در مواردی ممکن است سوراخ شدن رحم توسط ابزارهای کورتاژ اتفاق بیفتد. عفونت نیز یکی از عوارض نادر کورتاژ بوده که ممکن است با درد زیر شکم و ترشحات بدبو بروز کند . در این موارد باید سریع به پزشک متخصص زنان مراجعه شود. عوارض کورتاژ در صورتی که توسط جراح زنان ماهر و توسط هیستروسکوپ انجام شود ، نادر خواهد بود. چسبندگی داخل رحمی نیز یکی از عوارض طولانی مدت کورتاژ می باشد.

مراقبت های بعد از کورتاژ:

کورتاژ یک عمل جراحی سبک بوده و همانطور که گفته شد طی یک بیهوشی سبک ده دقیقه ای انجام می شود . چند ساعت پس از به هوش امدن و اتمام عمل ، بیمار بدون هیچ مشکلی مرخص می شود. فرد بعد از انجام عمل هیچ گونه دردی نداشته و می تواند فعالیت های زندگی عادی و روز مره خود را داشته باشد. پس از اماده شدن نتیجه پاتولوژی ، لازم است بیمار با جواب پاتولوژی به متخصص و جراح زنان مراجعه کند. درمان بر اساس جواب نمونه ، بصورت طبی و …. انجام می شود. گاهی لازم است طبق صلاحدید متخصص زنان ، هیسترکتومی یا عمل خارج کردن رحم انجام شود.

[/fusion_text]

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
کورتاژ تشخیصی دکتر آقاجان زاده

هم اکنون خانم دکتر فاطمه آقاجان زاده (جراح و متخصص زنان) در سقز کردستان این عمل را در بهترین بیمارستانهای سقز و به همراه یک تیم قوی انجام می دهند. چنانچه شما هم نیاز به این عمل دارید می توانید با شماره  ۰۹۱۰۹۷۰۸۹۶۸  تماس بگیرید.

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

تماس بگیرید