انواع شکل های واژن

در این نوشتار به انواع شکل های واژن در زنان می پردازیم.

آشنایی با اشکال مختلف واژن:

واژن زنان و ظاهر بیرونی آن دارای انواع متفاوتی از لحاظ رنگ، سایز و شکل می باشد.

بسیاری از زنان در مورد موضوعاتی که به بدن، سلامت جنسی و اندام تناسلی مربوط باشد، نا آگاه می باشند، و از خود می پرسند که آیا طبیعی  هستند یا نیستند؟

در ابتدا باید بدانیم، که واژن زنان از نظر شکل، رنگ و سایز دارای انواع مختلفی هستند.

انواع شکل های واژن

واژن چیست؟

واژن یا مَهبَل، زِهراه، زهدان‌راه یا نیامه در طول زمان و فعالیت های جنسی دچار انعطاف پذیری و اصطکاک می شود. دیواره داخلی لگن از بافت شکمی تشکیل شده است، و به همین سبب این بافت از لایه های زیرین واژن حفاظت می کنند.

واژن در طرف حفره لگن خلفی مثانه و در قسمت قدامی راست روده قرار دارد. معمولا فاصله واژن تا رحم در حدود طول ۸ تا ۲۲ سانتی متر می باشد. البته در زمان زایمان زنان یا در طول رابطه جنسی و زناشویی طول این مسیر افزایش پیدا می کند.

برای جلوگیری از رشد باکتری ها و مخمر ها در داخل واژن ترشحاتی ایجاد می شود که با واژن و PH اسیدی به وجود می آیند.

واژن در هنگام رابطه جنسی مانند یک ظرف می باشد که انتقال اسپرم به داخل رحم و لوله های فالوپی را به عهده می گیرد. چون مَهبَل(واژن) دارای طبیعتی کششی می باشد در هنگام داخل شدن آلت تناسلی مردان  می تواند به انحطاف لازم در قطر و طول برسد.

واژن در مراحل زایمان زنان مثل کانالی می باشد، که به تولد نوزاد از رحم و خروج از بدن مادر عمل می کند. در زمان زایمان کشش واژن سبب می شود که به مقدار لازم باز شود تا نوزاد از واژن یا مَهبَل خارج شود.

واژن یا مَهبَل را می توانیم عضوی عضلانی، ارگانیک الاستیک دانست، که به اتصال رحم با اندام های بیرونی و خارجی واژن کمک می کند.

در این خصوص باید بگوییم که واژن خانم ها از نظر اندازه، شکل بافت، ظاهر کلی واژن و اندام تناسلی با همدیگر تفاوت های زیادی دارند.

انواع شکل های واژن

انواع واژن :

بطوری که که در بالا بیان کردیم واژن خانم ها دارای اشکال مختلفی هستند. در زیر بعضی از انواع واژن را توضیح می دهیم:

زائده داخلی لابیا :

زائده داخلی لابیا  که دارای لابیا های درونی (labia minora) است و با بوسیله لب های بیرونی (labia majora) کاملا تحت پوشش قرار گرفته است، و چون برجستگی لابیا در قسمت های داخلی قرار گرفته، دهانه واژن کاملا مشخص نمی باشد.

زائده خارجی لابیا :

زائده خارجی لابیا واژن به شکلی است که لابیا های درونی از لب های خارجی بیرون زده اند و آویزان هستند.

واژن پف دار :

این نوع واژن دارای شکلی با لب های بیرونی و درونی دارد، و در قسمت پایین تر از استخوان لگن قرار گرفته است. شکل دیگری از واژن وجود دارد، که قسمت بالایی آن گستردگی بیشتری دارد و لب ها داخلی می باشند، و به سمت پایین تمایل دارند.

واژن لاله شکل :

واژن لاله شکل دارای شکلی به صورت جوانه شکوفا شده گل لاله است که لب های داخلی به وسیله لب های بیرونی پوشانده شده اند.

خانم ها ممکن است از نظر شکل ظاهری واژن و اندازه واژن با هم متفاوت باشند، اما واژن خانم ها در هر شکل و اندازه ای دارای انعطاف پذیری بالا و عملکردی یکسان می باشند. که سبب می شود که واژن همه خانم ها زیبا و منحصر به فرد باشند.‌

اندازه واژن :

خانم ها دارای واژن هایی با اندازه متفاوت می باشند، هر خانمی امکان دارد، واژن هر خانم دارای اندازه های مختلفی است. اما به صورت میانگین اندازه واژن ها به صورت زیر می باشد:

انواع واژن دختر

اندازه طول واژن :

به صورت طبیعی طول واژن ها در حدود ۹ تا ۱۰ سانتی متر که (۳.۵ تا ۴ اینچ) می باشد.

اندازه قطر واژن :

اندازه قطر واژن حالت عادی میانگین اندازه قطر واژن ۲.۴ تا ۶.۵ سانتی‌متر (۰.۹۴ الی ۲.۵۶ اینچ) می باشد.

دلیل فشار و درد در واژن زنان چیست؟

درد و نارحتی های مرتبط به واژن، دارای نشانه های متفاوتی هستند.

به عنوان مثال: Vestibulitis ولوو یک نوع بیماری است، که فقط هنگامی روی مَهبَل ( واژن) باشد، سبب درد شدید در خانم ها می شود.

همچنین vulvodynia یک نوع دیگر از بیماری واژن می باشد، که در ناحیه واژن سبب بروز درد مزمن و ثابت می شود.

با توجه به شرایط خاص هر خانم امکان دارد، درد واژن خانم ها دارای علائم مختلفی باشد، که هر کدام احتمالا دارای دلیل خاصی هستند.

از جمله علائم درد در ناحیه واژن عبارتند از:

  1. سوزش
  2. خستگی
  3. خارش دردناک
  4. درد در هنگام مقاربت
  5. احساس گرگرفتگی 
  6. داغی

در زمانی که دلیل درد واژن عفونت باشد، امکان تخریب غیر طبیعی واژن وجود دارد.

مثلا: اگر در واژن خانم ها بوی نامطبوعی شنیده شود، امکان دارد، این مشکل به دلیل وجود عفونت مخمر یا باکتریایی در واژن باشد.

نشانه های  عفونت واژن در خانم ها چیست؟

دردی که در واژن حس می شود، امکان دارد که فقط در واژن یا از لگن تا گردنه رحم ادامه دار باشد. به این جهت شایع ترین علتی که برای درد واژن حس می شود، عفونت واژن در خانم ها می باشد.

انواع کس

دیگر دلایل درد واژن خانم ها چیست؟

  • دیگر دلایل درد واژن خانم ها،
  • سرطان گردن رحم
  • زایمان
  • آسیب های  روابط جنسی نا متعارف
  •  جراحی 
  •  آتروفیس وولوواژینال (به علت کاهش استروژن بعد از یائسگی)

از دیگر دلایلی که باعث درد در ناحیه واژن زنان می باشد، بیماری مقاربت دردناک می باشد. این بیماری امکان دارد که به دلیل استفاده از شیوه های نادرست در زمان انجام رابطه جنسی یا عدم تحریک جنسی و اختلالات هورمونی به وجود بیاید.

همچنین درد واژن خانم ها امکان دارد، به دلیل شرایط سخت روحی همچون سابقه سو استفاده جنسی یا تجاوز سبب شود.

محتمل است در بعضی از موارد پزشک متخصص نتواند دلیل درد در ناحیه واژن خانم ها را تشخیص بدهد. در این هنگام از اصطلاح پزشکی ولوودينيا استفاده می شود به معنای درد مزمن (علت ناشناخته) است.

انواع ترشحات واژن خانم ها:

در صورتی که ترشحات واژن خانم ها زیاد باشد، معمولا بعضی از بانوان نگران شوند و به پزشک متخص زنان مراجعه کنند. به این دلیل اکثر بانوان دارای مشکل ترشحات غیر طبیعی واژن هستند.

اما باید به یاد داشته باشند که در اکثر مواقع این ترشحات طبیعی می باشند، و مشکل بخصوصی برای خانم ها به وجود نمی آورند. در خصوص ترشحات واژن یک مسئله قابل ذکر است و آن این است که مشکل با مشاهده رنگ ترشح قابل تشخیص خواهد بود.

ترشح واژن در حالت عادی، مایع است، که در دهانه رحم و واژن خانم ها به وجود می آید. این مایع انتقال دهنده سلول های مرده و باکتری ها می باشد، و به وسیله واژن تخلیه می شوند،تا  داخل واژن خانم ها تمیز شود، و جلوی عفونت آنها گرفته شود.

توجه داشته باشید که تخلیه واژینال به مقدار کم، با رنگ روشن تا شیری عادی می باشد و امکان دارد که این ترشحات دارای مقدار کمی بوی بد باشد.

آرایش ناحیه تناسلی زنان (واژن)

شما می توانید برای زیبایی و آرایش واژن خود از پیرسینگ واژن (پیرسینگ اغلب در ناحیه لبیاماژورها ، لبیامینورها و کلیتوریس انجام می شود ) ، موهای واژن خود را به رنگ مهیجی درآورید ، موهای خود را به شکل زیبا بتراشید و یا بسیاری از موارد دیگر که در زمینه “مد واژن” وجود دارد استفاده کنید.(برای انجام پیرسینگ واژن به پزشک مراجعه کنید)

آرایش ناحیه تناسلی زنان

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که تنها در ایالات متحده بیش از 5 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می دهد. در سندرم تخمدان [...]

  • بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم بروکلی و سبزیجات بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم سرشار از ویتامین های A و C [...]

  • راهنمای کامل پیدا کردن نقطه جی در زنان

نقطه جی در زنان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

نقطه جی در زنان نقطه جی تحقیقات اصلی در خصوص آناتومی/فیزیولوژی نقطه جی (ٰG-Spot) در دستگاه تناسلی زنانه؛ وجود آناتومیکی نقطه جی هنوز ثابت نشده است. G-Spot Anatomy [...]

  • رابطه جنسی

علت درد هنگام نزديكی

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

علت درد هنگام نزديكی علت درد هنگام نزديكی: زنان ممکن است در حین رابطه جنسی (دیسپارونی dyspareunia) هنگام تلاش برای دخول، یا در حین و یا بعد از مقاربت دچار درد شوند. درد در [...]

  • تمرینات کگل

تمرینات کگل

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

تمرینات کگل  تمرینات کگل می تواند به تقویت عضلات زیر رحم، مثانه و روده (روده بزرگ) کمک کند. آنها می توانند به مردان و زنانی که مشکلات نشت ادرار یا کنترل روده دارند کمک [...]

  • زایمان طبیعی

زایمان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

زایمان مادر شدن تان را تبریک می گوییم. واژه نامه زایمان: انقباضات، دردهای زایمان، دردهای ناگهانی زایمان →√ فاصله انقباض ها →√ مایع آمنيوتيک، آب →√ پاره شدن کیسه آب [...]

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

تماس بگیرید

بانک اطلاعات پزشکی زنان

مشاوره پزشکی با متخصص زنان و زایمان

جدیدترین اطلاعات پزشکی متخصص زنان و زایمان

سوالات متداول بیماری های زنان | سوالات پزشکی از دکتر زنان

دانستنی های سلامت زنان