علت درد هنگام نزديكی

علت درد هنگام نزديكی: زنان ممکن است در حین رابطه جنسی (دیسپارونی dyspareunia) هنگام تلاش برای دخول، یا در حین و یا بعد از مقاربت دچار درد شوند.
درد در حین مقاربت ممکن است ناشی از مسائل مختلفی باشد، چه جسمی و چه احساسی.
علائم ممکن است شامل درد شدید در هنگام ورود، اسپاسم عضلانی یا درد عمیق در حین رانش باشد.
درمان مقاربت دردناک به منبع درد بستگی دارد و ممکن است شامل استفاده از روان کننده ها، تمرینات آرامش بخش درمانی، مشاوره یا رسیدگی به هر گونه عفونت یا بیماری زمینه ای باشد که ممکن است وجود داشته باشد.

1 علت درد هنگام نزديكی
2 درد حین رابطه جنسی
3 علت درد هنگام نزديكي در بارداری
4 درمان درد هنگام نزديكی
5 علل درد هنگام نزديكی
6 علت درد هنگام نزديكی چيست؟

علائم رابطه جنسی دردناک

درد در حین مقاربت بر بسیاری از زنان در مقطعی از زندگی تأثیر می گذارد. با این حال، برای برخی از زنان، این یک مشکل تکرار شونده است که می تواند بر عزت نفس، روابط و زندگی جنسی آنها تأثیر بگذارد. اگر در حین رابطه جنسی احساس درد می کنید، مهم است که بدون شرم و خجالت با پزشک در مورد علائم خود صحبت کنید.

علائم رایج عبارتند از:

  • درد شدید در هنگام دخول
  • درد با انواع نفوذ، از جمله قرار دادن تامپون
  • درد عمیق در داخل واژن در هنگام رانش
  • درد سوزشی یا دردناک
  • یک زن ممکن است در طول زندگی خود در حین مقاربت درد داشته باشد، یا ممکن است قبلاً مقاربت بدون درد داشته باشد. او ممکن است آن را فقط در موقعیت های خاص یا با شرکای مختلف احساس کند.

درد حین رابطه جنسی

علل درد هنگام رابطه جنسی

درد در حین رابطه جنسی ممکن است ناشی از مسائل مختلف جسمی و روحی باشد.

علل فیزیکی درد هنگام مقاربت

برخی از علل فیزیکی رایج عبارتند از:

روانکاری ناکافی:

این می تواند به دلیل زایمان یا شیردهی، عدم پیش نیاز تحریک جنسی، کاهش سطح استروژن پس از یائسگی ، یا به دلیل داروهایی که بر میل جنسی تأثیر می گذارند مانند داروهای ضد افسردگی، برخی از قرص های ضد بارداری یا آنتی هیستامین ها باشد.

واژینیسموس:

اسپاسم غیرارادی عضلات در دیواره واژن

اختلالات یا عفونت های پوستی:

به دلیل اگزما، تحریک ناشی از صابون ها یا عطرها، یا عفونت های دستگاه تناسلی مانند واژینیت

آسیب یا ضربه به فرج، پرینه یا واژن:

از جمله اپیزیوتومی، تصادفات یا جراحی لگن

ولوودینیا یا سندرم وستیبولیت ولوار (Vulvodynia or Vulvar Vestibulitis Syndrome):

این اختلال درد بر فرج و یا ورودی واژن که به دهلیز معروف است تأثیر می‌گذارد.

بیماری ها یا سایر بیماری های زنان: از جمله اندومتریوز ، پرولاپس اندام لگن، سیستیت، کیست تخمدان یا فیبروم رحم .

درد رابطه جنسی

علل احساسی درد در حین مقاربت

  • استرس، اضطراب و افسردگی می تواند منجر به تغییراتی در پاسخ جنسی زن شود. علاوه بر این، اگر تجربیات جنسی قبلی دردناک بوده باشد، ممکن است بدن در انتظار تجربه دردناک دیگری متشنج شود، که در نهایت می تواند باعث بروز دوباره درد در حین رابطه جنسی شود.
  • احساس ترس، گناه یا شرم می تواند برانگیختگی زنان را دشوار کند، که می تواند رابطه جنسی را دردناک کند. برای برخی از زنان، مسائل عاطفی ناشی از ضربه یا سوء استفاده جنسی قبلی می تواند به درد در حین رابطه جنسی کمک کند.

درمان درد هنگام رابطه جنسی

درمان های خانگی درد در حین رابطه جنسی عبارتند از:

  • استفاده از روان کننده ها
  • قبل از تلاش برای دخول، پیشبازی بیشتری را امتحان کنید
  • تغییر موقعیت های جنسی (مانند زن در بالا) که به زن اجازه می دهد کنترل بیشتری بر عمق نفوذ داشته باشد.
  • انجام فعالیت های جنسی که باعث درد نمی شود
  • از آنجایی که علل بالقوه زیادی برای درد در حین مقاربت وجود دارد، مهم است که با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

سوالات متداول
وقتی رابطه جنسی دردناک است

رابطه جنسی دردناک چقدر شایع است؟

درد در حین مقاربت بسیار شایع است – تقریباً از هر 4 زن 3 نفر در طول زندگی خود در حین مقاربت درد دارند. برای برخی از زنان، درد فقط یک مشکل موقتی است. برای دیگران، این یک مشکل طولانی مدت است.

علت درد در هنگام رابطه جنسی چیست؟

درد حین رابطه جنسی ممکن است نشانه یک مشکل ژنیکولوژیک مانند کیست تخمدان یا اندومتریوز باشد. درد حین رابطه جنسی نیز ممکن است ناشی از مشکلات پاسخ جنسی باشد، مانند کمبود میل (احساس تمایل به داشتن رابطه جنسی) یا عدم برانگیختگی (تغییرات فیزیکی و احساسی که در نتیجه تحریک جنسی در بدن ایجاد می شود. ).

درد هنگام رابطه جنسی در کجا احساس می شود؟

ممکن است در ناحیه فرج ، ناحیه اطراف دهانه واژن (vestibule)، یا داخل واژن احساس درد کنید. پرینه سایت شایع درد در هنگام رابطه جنسی است. همچنین ممکن است در ناحیه کمر، ناحیه لگن، رحم یا مثانه احساس درد کنید.

چه زمانی باید در مورد رابطه جنسی دردناک به یک متخصص مراجعه کنم؟

اگر در حین رابطه جنسی درد مکرر یا شدید دارید، باید به متخصص زنان و زایمان (ob-gyn) یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید. مهم است که شرایط زنان و زایمان را که ممکن است باعث درد شما شوند، رد کنید. پزشک متخصص زنان یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز می تواند به شما در رفع مشکلات مربوط به پاسخ جنسی کمک کند.

درد حین رابطه جنسی

چه چیزی باعث مشکلات پاسخ جنسی می شود؟
دلایل زیر از رایج ترین آنها هستند:

وضعیت ذهنی شما 

احساساتی مانند ترس، گناه، شرم، خجالت، یا ناهنجاری در رابطه جنسی ممکن است آرامش را سخت کند. وقتی نمی توانید آرام شوید، برانگیختگی دشوار است و ممکن است درد ایجاد شود. استرس و خستگی می تواند بر تمایل شما به رابطه جنسی تأثیر بگذارد.

مشکلات رابطه:

مشکلات با شریک زندگی شما ممکن است در پاسخ جنسی شما اختلال ایجاد کند. یکی از مسائل رایج رابطه، عدم تطابق بین شرکا در سطح تمایل آنها به رابطه جنسی است.

داروها:

بسیاری از داروها می توانند میل جنسی را کاهش دهند، از جمله برخی از روش های کنترل بارداری. بسیاری از داروهای مسکن نیز می توانند میل جنسی را کاهش دهند.

شرایط پزشکی و جراحی

برخی از شرایط پزشکی می توانند به طور غیر مستقیم بر پاسخ جنسی تأثیر بگذارند. این شرایط شامل آرتریت، دیابت، سرطان و مشکلات تیروئید است. برخی از زنانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، متوجه می‌شوند که این عمل بر روی بدن آنها تأثیر می‌گذارد، که ممکن است تمایل آنها به رابطه جنسی را کاهش دهد.

شریک زندگی شما 

اگر شریک جنسی شما مشکل جنسی داشته باشد، می تواند شما را در مورد رابطه جنسی مضطرب کند. اگر شریک زندگی شما دارویی برای اختلال نعوظ مصرف می کند، ممکن است ارگاسم را به تاخیر انداخته باشد که می تواند منجر به مقاربت طولانی و دردناک شود.

چه نوع بیماری های زنانه می تواند باعث درد در حین رابطه جنسی شود؟

درد هنگام مقاربت جنسی می تواند علامت هشدار دهنده بسیاری از بیماری های زنان و زایمان باشد. برخی از این شرایط در صورت عدم درمان می توانند منجر به مشکلات دیگری شوند:

اختلالات پوستی Skin disorders

برخی از اختلالات پوستی ممکن است منجر به زخم یا ترک در پوست فرج شود. درماتیت تماسی Contact dermatitis یک اختلال پوستی شایع است که بر فرج تأثیر می گذارد. این واکنش به یک ماده تحریک‌کننده مانند صابون‌های معطر، شامپو‌ها یا روان‌کننده‌ها است. ممکن است باعث خارش، سوزش و درد شود. درمان اختلالات پوستی به نوع اختلال بستگی دارد.

ولوودینیا Vulvodynia 

این یک اختلال درد است که بر فرج تأثیر می گذارد. هنگامی که درد به vestibule (ناحیه اطراف دهانه واژن) محدود می شود، به عنوان سندرم وستیبولیت ولو (VVS) شناخته می شود. درمان های زیادی برای ولوودینیا از جمله اقدامات مراقبت از خود وجود دارد. در برخی موارد ممکن است نیاز به دارو یا جراحی باشد.

تغییرات هورمونی 

در دوران پیش از یائسگی و یائسگی ، کاهش سطح هورمون زنانه استروژن ممکن است باعث خشکی واژن شود. هورمون درمانی یکی از گزینه های درمانی است. استفاده از روان کننده در حین رابطه جنسی یا مرطوب کننده واژن نیز ممکن است مفید باشد.
واژینیت – واژینیت یا التهاب واژن می تواند در اثر عفونت قارچی یا باکتریایی ایجاد شود. علائم آن ترشح و خارش و سوزش واژن و فرج است. واژینیت را می توان با دارو درمان کرد.

واژینیسموس Vaginismus

واژینیسموس یک انقباض رفلکس (سفت کردن) عضلات در دهانه واژن شما است. واژینیسموس ممکن است باعث ایجاد درد در هنگام تلاش برای برقراری رابطه جنسی شود. واژینیسموس را می توان با روش های مختلف درمان درمان کرد.

زایمان 

زنانی که در حین زایمان اپیزیوتومی episiotomy یا پارگی در پرینه انجام داده اند ممکن است در حین رابطه جنسی درد داشته باشند که ممکن است چند ماه طول بکشد. درمان ها شامل فیزیوتراپی، داروها یا جراحی است.

علل دیگر – بیماری التهابی لگن ، اندومتریوز و چسبندگی همگی با درد در حین رابطه جنسی مرتبط هستند.

وقتی در مورد درد حین رابطه جنسی به پزشک متخصص مراجعه می کنم، چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

سابقه پزشکی و جنسی، علائم و نشانه ها و یافته های معاینه فیزیکی عوامل مهمی در تعیین علت درد شما هستند. گاهی اوقات، آزمایشاتی برای یافتن علت آن مورد نیاز است. با معاینه لگنی و یا سونوگرافی کمک می شود در مورد علل برخی از انواع درد. گاهی اوقات شامل روشی به نام لاپاراسکوپی ، ممکن است مورد نیاز باشد.

همچنین ممکن است از شما در مورد داروهایی که مصرف می کنید، داشتن شرایط پزشکی و رویدادهای گذشته که ممکن است بر احساس شما در مورد رابطه جنسی تأثیر بگذارد، سؤال شود، مانند سوء استفاده جنسی. ممکن است برای ارزیابی و درمان بیشتر با سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی مانند فیزیوتراپ یا متخصص پوست (متخصص بیماری های پوست) مشورت شود.

آیا کارهایی وجود دارد که یک زن می تواند به تنهایی برای کاهش درد هنگام رابطه جنسی انجام دهد؟

اگر در حین رابطه جنسی درد دارید، به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. همچنین برخی از اقدامات خودیاری وجود دارد که می توانید

برای تسکین درد هنگام رابطه جنسی تلاش کنید:

از روان کننده استفاده کنید. روان کننده های محلول در آب انتخاب خوبی هستند اگر دچار تحریک یا حساسیت واژن هستید. روان کننده های مبتنی بر سیلیکون نسبت به روان کننده های محلول در آب دوام بیشتری دارند و لغزنده تر هستند. از وازلین، روغن بچه یا روغن معدنی با کاندوم استفاده نکنید. آنها می توانند لاتکس را حل کرده و باعث پاره شدن کاندوم شوند.
برای رابطه جنسی وقت بگذارید. زمانی را کنار بگذارید که نه شما و نه همسرتان خسته یا مضطرب نباشید.
با شریکت حرف بزن. به شریکتان بگویید که کجا و چه زمانی احساس درد می کنید، و همچنین به شما بگویید چه فعالیت هایی برای شما لذت بخش است.

فعالیت های جنسی را امتحان کنید

که باعث درد نمی شود. به عنوان مثال، اگر مقاربت دردناک است، ممکن است شما و همسرتان بخواهید روی رابطه جنسی دهانی یا خودارضایی متقابل تمرکز کنید .
فعالیت های غیرجنسی، اما حسی مانند ماساژ را امتحان کنید.
قبل از رابطه جنسی، اقدامات تسکین دهنده درد را انجام دهید: مثانه خود را خالی کنید، حمام آب گرم بگیرید یا مسکن های بدون نسخه قبل از رابطه جنسی مصرف کنید.
برای تسکین سوزش بعد از مقاربت، یخ یا یک بسته ژل یخ زده را که در یک حوله کوچک پیچیده شده است، روی فرج قرار دهید.

واژه نامه علت درد هنگام نزديكي

آندومتریوز :

وضعیتی که در آن بافتی که رحم را می‌پوشاند در خارج از رحم، معمولاً روی تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و سایر ساختارهای لگنی یافت می‌شود.

اپیزیوتومی :

یک برش جراحی که در پرینه (ناحیه بین واژن و مقعد) ایجاد می شود تا دهانه واژن را برای زایمان باز کند.

استروژن :

یک هورمون زنانه که در تخمدان ها تولید می شود.

لاپاراسکوپی :

یک روش جراحی که در آن ابزاری به نام لاپاراسکوپ از طریق یک برش کوچک وارد حفره لگن می شود. از لاپاراسکوپ برای مشاهده اندام های لگن استفاده می شود. برای انجام جراحی می توان از ابزارهای دیگری نیز با آن استفاده کرد.

خودارضایی :

خود تحریکی اندام تناسلی که معمولاً منجر به ارگاسم می شود.

یائسگی :

زمانی در زندگی زن که قاعدگی متوقف می شود. به عنوان عدم وجود دوره های قاعدگی برای یک سال تعریف می شود.

متخصص زنان و زایمان (Ob-Gyn) :

پزشکی با مهارت‌ها، آموزش‌ها و تحصیلات ویژه در زمینه سلامت زنان.

معاینه لگن:

معاینه فیزیکی اندام های تناسلی زن.

بیماری التهابی لگن :

عفونت رحم، لوله های فالوپ و ساختارهای لگنی مجاور.

قبل از یائسگی :

دوره قبل از یائسگی که معمولاً از سن 45 سالگی تا 55 سالگی ادامه دارد.

پرینه :

ناحیه بین واژن و مقعد.

علت درد هنگام نزديكي: عفونت مقاربتی (STI) :

عفونتی که از طریق تماس جنسی منتشر می شود، از جمله کلامیدیا، سوزاک، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، تبخال، سیفلیس و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV، عامل سندرم نقص ایمنی اکتسابی [ایدز]).

معاینه اولتراسوند :

آزمایشی که در آن از امواج صوتی برای بررسی ساختارهای داخلی استفاده می شود.

واژن :

ساختاری لوله مانند که توسط ماهیچه هایی که از رحم به خارج از بدن منتهی می شود احاطه شده است.

دهلیز :

فضایی در لابیا کوچک که واژن و مجرای ادرار به داخل آن باز می شود.

ولو :

ناحیه تناسلی خارجی زن.

اگر سؤال بیشتری دارید، با پزشک زنان خود تماس بگیرید.

منبع +

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که تنها در ایالات متحده بیش از 5 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می دهد. در سندرم تخمدان [...]

  • بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم بروکلی و سبزیجات بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم سرشار از ویتامین های A و C [...]

  • راهنمای کامل پیدا کردن نقطه جی در زنان

نقطه جی در زنان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

نقطه جی در زنان نقطه جی تحقیقات اصلی در خصوص آناتومی/فیزیولوژی نقطه جی (ٰG-Spot) در دستگاه تناسلی زنانه؛ وجود آناتومیکی نقطه جی هنوز ثابت نشده است. G-Spot Anatomy [...]

  • رابطه جنسی

علت درد هنگام نزديكی

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

علت درد هنگام نزديكی علت درد هنگام نزديكی: زنان ممکن است در حین رابطه جنسی (دیسپارونی dyspareunia) هنگام تلاش برای دخول، یا در حین و یا بعد از مقاربت دچار درد شوند. درد در [...]

  • تمرینات کگل

تمرینات کگل

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

تمرینات کگل  تمرینات کگل می تواند به تقویت عضلات زیر رحم، مثانه و روده (روده بزرگ) کمک کند. آنها می توانند به مردان و زنانی که مشکلات نشت ادرار یا کنترل روده دارند کمک [...]

  • زایمان طبیعی

زایمان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

زایمان مادر شدن تان را تبریک می گوییم. واژه نامه زایمان: انقباضات، دردهای زایمان، دردهای ناگهانی زایمان →√ فاصله انقباض ها →√ مایع آمنيوتيک، آب →√ پاره شدن کیسه آب [...]

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

تماس بگیرید