علل برداشتن تخمدان زنان چیست؟

عوارض و ضرورت جراحی برداشتن تخمدان

تخمدان­ ها دو غده کروی شکل می باشند، که وظیفه تولید مثل در زنان را انجام می دهند. تخمدان ها در دو سوی رحم واقع شده اند و به وسیله لوله فالوپ به رحم وصل می باشند.

تخمدان ها دارای تخمک های نارس می باشند، که پس از آزاد شدن و نمو به یک تخمک بالغ تبدیل می گردند، و برای عمل لقاح توانایی لازم را دارا می شوند.

تخمدان ها وظیفه تولید هورمون های زنانه یعنی پروژسترون و استروژن را به عهده دارند، وظیفه این هورمون ها تنظیم چرخه قاعدگی در زنان می باشد.

برداشتن تخمدان زنان در همه جای دنیا امری شایع می باشد. یکی از علل برداشتن تخمدان زنان جلوگیری از بروز سرطان سینه و تخمدان می باشد، همچنین یکی دیگر از علل برداشتن تخمدان زنان وجود کیست های خطرناک و دردهای ناشی از پیچ خوردن تخمدان ها به حساب می آیند.

برداشتن تخمدان زنان سبب افت شدید هورمون های پروژسترون و استروژن می شود. نبود دو هورمون پروژسترون و استروژن باعث عوارضی در زنان خواهد شد.

 

جراحی برداشتن تخمدان، یک جراحی سخت برای خانوم ها محسوب نمی شود

یکی از بی خطر ترین روش ها جهت برداشتن تخمدان ها در زنان، روش عمل لاپاراسکوپی می باشد. در شیوه عمل لاپاراسکوپی برداشتن تخمدان ها، به وسیله یک دوربین کوچک با کمک یک لوله باریک و یک سوراخ کوچک در ناف خانم ها وارد بدن زن می شود و جراحی با روش لاپاراسکوپی برای برداشتن تخمدان توسط پزشک متخصص آغاز می شود.

در روش لاپاروسکوپی جهت عمل برداشتن تخمدان ها مقدار لخته شدن خون و به وجود آمدن عفونت را بسیار کاهش می دهد. و نیز مدت زمان کمتری را در مقایسه با جراحی باز احتیاج دارد.

 

 تخمدان چیست؟

عوارض برداشتن تخمدان ها در زنان

از فواید عمل جراحی برداشتن تخمدان خانم ها این می باشد که زن کمتر دچار ابتلا به سرطان تخمدان و سرطان سینه می شوند،

ولی به این معنی نمی باشد که برداشتن تخمدان خانم ها از بدن آنها بی ضرر می باشد. زمانیکه تخمدان ها از بدن زن برداشته می شوند، بیشتر در  خطر ابتلا به:

  • بیماری های قلبی
  • پوکی استخوان
  • افسردگی 
  •  مرگ  (بیشتر به علت کاهش شدید استروژن) 

قرار می گیرد.

طی تحقیقات به دست آمده:

خانم هایی که قبل از یائسگی، عمل برداشتن تخمدان را کرده اند، به نسبت دو برابر دیگر خانم ها در معرض خطر از دست دادن عقل و مشکلات روانی قرار می گیرند.

و نیز هفت برابر بیشتر زنان دچار بیماری های قلبی می شوند، و هشت برابر بیشتر در خطر حملات قلبی هستند.

متخصصین بر این باور هستند که مصرف همیشگی استروژن در میان خانم ها فاقد تخمدان می تواند کمک زیادی بکند، ولی اکثر زنان چند ماه بعد از جراحی برداشتن تخمدان ها، متاسفانه مصرف استروژن را قطع می کنند.

با توجه به این موضوع هورمون درمانی برای همه خانم هایی که این چنین مشکلاتی را  دارند توصیه می شود. هر چه سریعتر این نوع درمان را  شروع کنند، و عوارض جانبی کمتری ناشی از برداشتن تخمدان را تجربه کنند.

در صورت نیاز به برداشتن رحم می شود تخمدان ها حفظ شود،

در صورت مشکلاتی مثل فیبروم و یا اندومتریوز رحمی، رحم زن برداشته شود، احتیاجی به برداشتن تخمدان ها نیست. بهترین راه جهت جلوگیری از اختلالات هورمونی زنانه این است که در نیاز به خروج رحم و مشکل نداشتن تخمدان ها، تخمدان ها را حفظ کنید.

 

تخمدان زن کجاست

در صورت عمل هیسترکتومی (عمل جراحی برداشتن رحم)، باید تحت نظر پزشک متخصص زنان باشید و به تخمدان ها اهمیت زیادی بدهید. پس از شش ماه از هیسترکتومی ، تقریبا 25 درصد از عملکرد تخمدان ها، به علت کاهش خونرسانی از بین می رود.

این مسئله در 40 درصد زنان به وجود می آید.

 

در بسیاری از زنان نیازی به برداشتن هر دو تخمدان نمی باشد

اگر علل برداشتن تخمدان ها کاهش ریسک ابتلا به سرطان است، باید حتما هر دو تخمدان برداشته شوند. در صورت وجود کیست در تخمدان چپ یا راست سبب این جراحی شده است، لازم است فقط یکی از دو تخمدان (تخمدان دارای کیست) از بدن خانم خارج گردد.

توجه داشته باشید که یک تخمدان هم به میزان لازم توانایی کنترل و عملکرد هورمونی را دارد و کمک می کند از بروز یائسگی زودرس جلوگیری به عمل آورد و حتی می توانید که باردار شوید.

 

برداشتن یک تخمدان و لوله فالوپ

در صورت خارج شدن تخمدان ها، لوله فالوپ هم برداشته می شود، چون دیگر نیازی به بودن لوله فالوپ نمی باشد.

زمانیکه تخمدان ها نباشند، وجود لوله ارتباط دهنده با رحم هم لازم نخواهد بود. همچنین طی تحقیقات متخصصین، سرطان همیشه از تخمدان ها شروع نمی گردد، گاهی اوقات دیده شده که از لوله ی فالوپ شروع می شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید!

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) سندرم تخمدان پلی کیستیک (ovarian) (PCOS) یک اختلال هورمونی شایع است که تنها در ایالات متحده بیش از 5 میلیون زن را تحت تأثیر قرار می دهد. در سندرم تخمدان [...]

  • بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم بروکلی و سبزیجات بهترین غذاها برای داشتن سینه های سالم: سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم پیچ و کلم سرشار از ویتامین های A و C [...]

  • راهنمای کامل پیدا کردن نقطه جی در زنان

نقطه جی در زنان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

نقطه جی در زنان نقطه جی تحقیقات اصلی در خصوص آناتومی/فیزیولوژی نقطه جی (ٰG-Spot) در دستگاه تناسلی زنانه؛ وجود آناتومیکی نقطه جی هنوز ثابت نشده است. G-Spot Anatomy [...]

  • رابطه جنسی

علت درد هنگام نزديكی

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

علت درد هنگام نزديكی علت درد هنگام نزديكی: زنان ممکن است در حین رابطه جنسی (دیسپارونی dyspareunia) هنگام تلاش برای دخول، یا در حین و یا بعد از مقاربت دچار درد شوند. درد در [...]

  • تمرینات کگل

تمرینات کگل

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

تمرینات کگل  تمرینات کگل می تواند به تقویت عضلات زیر رحم، مثانه و روده (روده بزرگ) کمک کند. آنها می توانند به مردان و زنانی که مشکلات نشت ادرار یا کنترل روده دارند کمک [...]

  • زایمان طبیعی

زایمان

دسامبر 22nd, 2021|0 Comments

زایمان مادر شدن تان را تبریک می گوییم. واژه نامه زایمان: انقباضات، دردهای زایمان، دردهای ناگهانی زایمان →√ فاصله انقباض ها →√ مایع آمنيوتيک، آب →√ پاره شدن کیسه آب [...]

بانک اطلاعات پزشکی زنان

مشاوره پزشکی با متخصص زنان و زایمان

جدیدترین اطلاعات پزشکی متخصص زنان و زایمان

سوالات متداول بیماری های زنان | سوالات پزشکی از دکتر زنان

دانستنی های سلامت زنان

نیاز به مشاوره پزشکی دارید؟

تماس بگیرید